Bestelling af te halen in 300+ winkels

Gratis verzending vanaf 35.-

Voor 21u besteld, binnen 2 dagen in huis*

MagazineFolderKlantenservice

Voel je goed

Winkels
Aanbiedingen
300+ Winkels
Blog
Hoe dan? Alles over een zonnesteek

Hoe dan? Alles over een zonnesteek

Zonnesteek

Als je lichaam te warm wordt en te veel vocht heeft verloren, dan kun je een zonnesteek krijgen. Je kunt er flink ziek van worden. DA adviseert wat je in dit geval moet doen en hoe je een zonnesteek kunt voorkomen.

Als je te lang bent blootgesteld aan de zon kun je uitdrogen en oververhit raken. Dit gebeurt als je lichaam niet meer kan afkoelen. Je lichaam koelt af door te zweten. Als je meer vocht verliest dan je binnenkrijgt (doordat je te weinig drinkt), kan het lichaam niet goed afkoelen. Hierdoor stijgt de lichaamstemperatuur. Vooral ouderen en kinderen hebben snel last van de hitte.

Wat zijn symptomen van een zonnesteek?

Bij een zonnesteek kun je de volgende klachten hebben:

  • Erg warme huid
  • Bleke huid
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Veel zweten
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Spierkramp
  • Je hart klopt snel
  • Je voelt je slap

Als je niet op tijd afkoelt, kan een zonnesteek erger worden. In dat geval gaat er minder bloed naar de huid. De huid wordt bleek en zweet niet meer. Dit heet een hitteberoerte en is gevaarlijk. De kans op een hitteberoerte is groter als je alcohol hebt gedronken, drugs hebt gebruikt of als je bepaalde medicijnen slikt (zoals plastabletten.)

Wat moet je doen bij een zonnesteek?

Ga direct uit te zon en zorg dat je lichaam kan afkoelen: neem een koele douche, drink iets en probeer ook wat te eten of te drinken waar zout inzit. Zorg dat je het rustig aan doet en je lichaam koel blijft. Ga naar de huisarts als je je na een tijdje nog niet beter voelt.

Bel in deze gevallen 112:

  • Als de persoon met een zonnesteek blijft overgeven.
  • Als de persoon verward is.
  • Als de persoon flauwgevallen is en na 2 minuten nog niet bijgekomen is.

Hoe kun je een zonnesteek voorkomen?

Om een zonnesteek te voorkomen is het belangrijk dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Zorgt dat je minimaal 2 liter vocht per dag drinkt, ook als je geen dorst hebt. Drink alcoholvrij en het liefst water. Vermijd de volle zon en zoek een plek in de schaduw. De zonkracht is het sterkst tussen 11:00 en 15:00. Stel sporten en buitenactiviteiten uit als het erg warm is. De temperatuur van je lichaam kan namelijk ook stijgen als je veel beweegt.