We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Hoe kun je je weerstand ondersteunen?

Er zijn manieren om je weerstand te ondersteunen. Bijvoorbeeld door gezond en gevarieerd eten, voldoende te bewegen en regelmatig naar buiten gaan.

Onze weerstand heeft het in de herfst en winter vaak zwaar te verduren. Omdat we veel binnen zitten en de lucht minder vaak wordt ververst, hebben bacteriën meer kans om te groeien. Toch heeft vooral onze levensstijl invloed op de weerstand. Stress, weinig lichaamsbeweging, slaapgebrek en ongezonde voeding zijn de grootste factoren van een lagere weerstand. Daarnaast kunnen ziektes of bepaalde medicijnen de weerstand verminderen.

Hoe kun je je weerstand ondersteunen?
Een goede weerstand begint bij een gezonde levensstijl. Zorg dat je voldoende beweegt en regelmatig naar buiten gaat. Ook een goede nachtrust is belangrijk. Daarnaast heeft stress een grote invloed op ons afweersysteem. Het stresshormoon cortisol onderdrukt het immuunsysteem. Probeer stress te vermijden en regelmatig te ontspannen.

Ook een gezond en gevarieerd eetpatroon is van belang. Via ons voedsel krijgen we de vitaminen en mineralen binnen die nodig zijn voor een sterk afweersysteem. Zorg dat je genoeg vezels binnenkrijgt. Vezels zitten vooral in groenten, fruit en volkorenproducten. Dit draagt bij aan een gezonde darmflora.

Weerstand ondersteunen bij kinderen
Het afweersysteem van een kind is nog in de groei. Kinderen hebben hierdoor een lagere weerstand dan volwassenen en zijn vatbaarder voor ziekten. Ook raken ze sneller besmet omdat ze minder hygiënisch leven. Kleine kinderen stoppen bijvoorbeeld zand of speelgoed in hun mond en wassen weinig hun handen. Om de weerstand van je kind te ondersteunen is het belangrijk dat hij of zij voldoende groenten en fruit binnen krijgt.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.