Tips bij spierpijn

We hebben er allemaal weleens last van: spierpijn. Hoe komt het precies en wat kun je er aan doen? DA legt uit.

Wat is spierpijn?
Er zijn verschillende soorten spierpijn. Vroege spierpijn ontstaat tijdens of direct na inspanning. Het geeft een brandend gevoel in je spieren en wordt veroorzaakt door een opstapeling van melkzuur. Melkzuur is de afvalstof die ontstaat bij het maken van energie en wordt afgebroken in de lever. Als er meer melkzuur wordt gemaakt dan je lever kan afbreken, krijg je last van verzuring en voelen je spieren verkrampt aan.

Verlate spierpijn krijg je pas 24 tot 48 uur na inspanning. Het wordt veroorzaakt door scheurtjes in de spiervezels. Deze scheurtjes zijn klein en niet schadelijk. Ze zorgen er juist voor dat het lichaam sterker wordt.

Je kunt ook spierpijn krijgen door een griep of als bijwerking van bepaalde medicatie.

Wat kun je tegen spierpijn doen?

- Door het sporten te beginnen met een warming-up en te eindigen met een cooling-down, maak je de spieren losser en rek je ze voorzichtig. Dit voorkomt spierpijn.

- Door de doorbloeding van de spieren te stimuleren, heb je minder last van spierpijn. Denk aan wrijven, een warme douche of een massage.

- Blijf regelmatig bewegen zonder de spieren te overbelasten. Zoek een manier van bewegen die bij je past en waar jij je goed bij voelt. Denk aan wandelen, fietsen, zwemmen of naar de sportschool gaan. Ook yoga helpt om je lichaam soepel te houden. Begin je met een nieuw trainingsschema? Bouw het sporten dan rustig op.

- Eet gevarieerd en zorg dat je voldoende eiwitten, koolhydraten, vitamines en mineralen binnenkrijgt. Als aanvulling op een gezond eetpatroon kun je een supplement slikken. Supplementen met magnesium, calcium, kalium en vitamine D zorgen onder andere voor gezonde spieren.

- Bij hevige spierpijn kun je een pijnstiller slikken.

Producten bij dit artikel