Stoppen met piekeren, zo doe je dat!

We doen het allemaal: piekeren. Over je familie, je gezondheid, je baan, je financiën of de toekomst... Helaas heeft piekeren geen zin, je komt niet tot oplossingen en blijft vaak in een kringetje ronddraaien. Hoe stop je die malende gedachten?

Verplaats je focus
Het is logisch dat je bezig bent met wat er in je leven gebeurt. Maar door het piekeren voel je je vaak machteloos. Je denkt dan aan allerlei onzekere zaken. Stel jezelf de vraag: 'Kan ik hier nu iets aan doen?' En: 'helpt het om hier over na te blijven denken?' Vaak lost het piekeren niets op en kom je door het nadenken niet verder. Wat helpt, is om je aandacht te richten op de dingen waar je wél invloed op hebt.

Schrijf de gedachten van je af
Als de gedachten door je hoofd blijven malen, kan het helpen ze op een papiertje te schrijven. Zo hoef je ze niet meer rest van de dag met je mee te dragen en kun je ze loslaten. Tip: Leg een kladblok en een pen naast je bed op een nachtkastje. Als je 's avonds in bed aan het piekeren bent, kun je de gedachten van je af schrijven.

Zet het nieuws eens uit
De media staan bol van de ontwikkelingen in de wereld en natuurlijk wil je graag op de hoogte blijven. Maar elk uur het nieuws checken, kan onrust geven en je piekergedachten op gang brengen. Gebruik vaste momenten om de media te volgen en richt daarbuiten je aandacht op andere zaken. Tip: Zet pushberichten van nieuwssites uit, dat maakt je dag een stuk rustiger.

Zoek afleiding
Je kunt je gedachten ook goed kalmeren door juist met iets heel anders bezig te zijn. Zoals tekenen, muziek maken of een nieuw recept uitproberen. Ook gezelschap van anderen zorgt voor afleiding.

Kom uit je hoofd
Bewegen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Je kunt je piekergedachten stoppen door lekker in beweging te komen. Tien minuten bewegen helpt al om je hoofd leeg te maken. Dus, verstand op nul en gaan!

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.