Door extreme Black Friday drukte kan het zijn dat je pakketje later bezorgd wordt dan gepland.

Tips bij nagelbijten

Het is een vervelende gewoonte: nagelbijten. Wil jij er graag mee stoppen? DA geeft tips.

Tip 1. Ga op zoek naar de oorzaak
Nagelbijten gaat vaak onbewust en automatisch. Het is leerzaam om jezelf af te vragen in welke situaties je op te nagels bijt: is het een nerveuze tic of doe je het uit verveling of onrust? Door daar inzicht in te krijgen is het gemakkelijker om de gewoonte af te leren.

Tip 2. Vervang de gewoonte voor iets anders
Als je weet in welke situaties je geneigd bent om op je nagels te bijten, kun je proberen de gewoonte om te buigen. Dit kan door afleiding te zoeken, bijvoorbeeld door iets anders te doen: zoals het spelen met een stressbal of het kauwen op een stuk kauwgom.

Tip 3. Probeer het bijten uit te stellen
Zodra je je bewust wordt van de drang om op je nagels te bijten, kun je proberen de drang steeds iets uit te stellen. Probeer eerst een minuut te wachten, en rek de tijd dan steeds wat uit.

Tip 4. Verzorg je nagels
Verzorgde nagels blijken de drang om te bijten te verminderen. Houd je nagels kort en zorg dat er geen haakjes of velletjes zitten die je eraf kunt bijten.

Tip 5. Lak je nagels of gebruik een nagelbijtvloeistof
Door je nagels te lakken of een nagelbijtvloeistof te gebruiken wordt het door de vieze bijsmaak onaangenaam om nog op je nagels te bijten. Ook door je nagels af te plakken met pleisters voorkom je dat je gaat bijten.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.