Terugroepactie Bronchostop Direct Nacht 5 in 1. Klik hier voor meer informatie

Hulp nodig bij het stoppen met roken?

Je sigaretten de deur uit doen is altijd een goed idee, maar het is niet per se even gemakkelijk. DA adviseert hoe je het best kunt stoppen met roken.

Zo bereid je je goed voor:
Neem de tijd om je goed voor te bereiden, trek daar ongeveer twee weken voor uit. De kans dat je stopt is groter als je hulp krijg van je huisarts, praktijkondersteuner of een coach. Of als je gebruik maakt van een medicijn of een middel dat nicotine bevat. Met je huisarts kun je overleggen of je hulpmiddelen wilt gebruiken en wat het beste voor jou werkt.

Andere dingen die helpen, zijn:

  • Het maken van een lijst met (persoonlijke) voordelen, zoals ‘ik wil een betere conditie krijgen’, ‘ik wil geld besparen’, ‘ik wil een goed voorbeeld zijn voor mijn kinderen’ etc.
  • Bedenken wat moeilijke momenten gaan zijn en wat je op dat moment kunt doen.
  • Zorgen dat je geen sigaretten in huis hebt. En geen asbak of aanstekers in het zicht hebt liggen.
  • Steun vragen aan je omgeving.
  • Regelmatig gaan sporten en bewegen.
  • Samen met een ander stoppen. Uit onderzoek blijkt dat samen stoppen de slagingskans vergroot.

Wist je dat je zorgverzekering begeleiding betaalt bij het stoppen met roken? De verzekering vergoedt ook eventuele hulpmiddelen wanneer je begeleiding ontvangt.

Ontwenningsverschijnselen:
Als je stopt met roken, blijft je lichaam in het begin nog naar de nicotine verlangen. Hierdoor kun je een sterke drang voelen om te roken. Hoe langer je gestopt bent, hoe minder sterk die drang wordt. Daarnaast kun je last krijgen van ontwenningsverschijnselen, zoals:

  • Hoofdpijn
  • Slecht slapen
  • Koude rillingen
  • Concentratieproblemen
  • Onrust
  • Stemmingswisselingen
  • Tintelingen in je voeten en handen
  • Meer zin in eten hebben
  • Minder vaak poepen of harde ontlasting hebben

Deze klachten beginnen meestal zo’n twee tot twaalf uur nadat je je laatste sigaret hebt gerookt en gaan na zo’n drie tot vier weken vanzelf over. Vaak heb je de eerste drie dagen het meest last van de klachten.

Stoppen met roken met Smooff
Smooff Stop Met Roken is een hulpmiddel (zonder medicijnen) dat de nicotineverslaving behandelt, door 28 dagen de nicotine-inname te verminderen. Je gebruikt Smooff vóórdat je stopt.

Hoe werkt het?
Smooff bestaat uit vier filters, waarbij de filtersterkte toeneemt. Je zet een filter op je sigaret wanneer je gaat roken. Elk filter wordt 7 dagen gebruikt. Zo bouw je geleidelijk, stap voor stap, het roken en je nicotinebehoefte af. Je krijgt de tijd om je mentaal voor te bereiden op de geplande stop-datum en je wordt niet gedwongen om in één keer zowel je nicotinebehoefte als je rookgewoonte te overwinnen.

Bij Smooff Stop Met Roken wordt een uitgebreide handleiding meegeleverd. Die helpt je bij het stoppen met roken – week voor week. Daarnaast krijg je een persoonlijke motivatiekaart die je goede adviezen geeft.

Smooff is voorzien van het CE-merk en ingedeeld als medisch hulpmiddel klasse I. De slimme en discrete filters zijn in een laboratorium getest en kunnen in een pakje sigaretten of in de meegeleverde filterhouder worden bewaard.


Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.