Hielspoor: wat is het?

Bij hielspoor heb je pijn onder de hiel tijdens het lopen of staan. Het komt vooral voor bij mensen tussen de 40 en 60 jaar. DA adviseert wat je bij hielspoor kunt doen.

Wat is hielspoor?
Onder de voet zit een pees. Deze brede pees bevindt zich tussen de tenen en de hiel. De plek waar de pees aan de onderkant van de hiel vastzit, kan pijnlijk zijn. Deze pijn wordt 'hielspoor' genoemd. De pijn begint vaak langzaam en wordt steeds erger. Als je zit of ligt verdwijnt de pijn meestal.

Wat zijn symptomen van hielspoor?
Je kunt last hebben van de volgende klachten:

  • Pijn bij (lang) staan en lopen
  • Pijn bij het opstaan in de ochtend
  • Pijn als je begint met lopen, na lang stilzitten
  • Pijn bij het begin van een sporttraining
  • Pijn wanneer je blootvoets op een harde ondergrond loopt
  • Pijn als je op de pees onder de hiel drukt

Heb je één of meerdere klachten? Maak dan een afspraak met je huisarts. De arts kan onderzoeken of je hielspoor hebt.

Hoe ontstaat hielspoor?
Artsen vermoeden dat hielspoor ontstaat door langdurige druk of spanning op de pees onder de voet. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij lang staan of rennen. De pees trekt dan stevig aan de aanhechting aan de hiel en dit kan voor pijn zorgen. Ook het dragen van verkeerd schoeisel kan een oorzaak zijn, zoals slechtzittende slippers.

De kans op hielspoor is groter als je overgewicht hebt, lang achter elkaar loopt of staat, weinig beweegt of aan hardlopen doet. Ook zijn er een aantal lichamelijke eigenschappen die de kans op hielspoor groter maken, zoals: platvoeten, holle voeten, een korte achillespees of een korte kuitspier.

Hoe lang duurt hielspoor?
Hielspoor gaat meestal vanzelf weer over. Vaak verdwijnt de ergste pijn binnen een aantal maanden. De meeste mensen hebben na een jaar geen klachten meer. Neemt de pijn na drie maanden nog niet af? Maak dan een afspraak met de huisarts.

Hoe kun je hielspoor behandelen?
Om hielspoor te genezen, zijn er bepaalde dingen die je kunt doen of vermijden om de klachten te verminderen:

  • Blijf in beweging. Kies voor een sport die weinig druk op de voet geeft, zoals zwemmen of fietsen.
  • Loop niet op blote voeten als dit pijnlijk is.
  • Vermijd lang staan of zitten, en wissel het af met bewegen.
  • Doe oefeningen om de voet en de kuitspier te rekken en sterker te maken. Je huisarts kan je hierover adviseren en indien nodig doorsturen naar een fysiotherapeut.
  • Draag goede schoenen met een goed voetbed.
  • Draag speciale zooltjes. Goede zooltjes bieden demping en kunnen indien nodig de voet corrigeren. De drogist kan je hierbij adviseren.

Bij DA hebben we diverse producten die helpen bij hielspoor. Kom langs in de winkel, wij adviseren je graag.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.