Goede voornemens? Zo hou je ze wél vol!

Stoppen met roken, afvallen, gezonder eten… Elk jaar gaan veel mensen met goede voornemens het nieuwe jaar in, om er twee weken later achter te komen dat er niets van terecht is gekomen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 25% van de goede voornemens al binnen 2 weken faalt. Hoe zorg je ervoor dat je tóch bij je besluit blijft om het anders te doen?

KIES EEN GOED STARTMOMENT
December is een maand waarin we over het algemeen te veel eten en te veel geld uitgeven. Het is makkelijk om op 1 januari te zeggen dat het zuiniger moet, maar een voornemen op basis van schuldgevoel heeft weinig kans van slagen. Stel je doelen dus weloverwogen en op een rustig moment, en niet in de drukste periode van het jaar. Nog niet begonnen? Dat is niet erg, je kunt ook prima in februari starten met goede voornemens.

KIES NIET TEVEEL GOEDE VOORNEMENS
Hoe meer doelen, hoe meer je je energie moet verdelen en hoe groter de kans dat het niet lukt. Kies één of twee goede voornemens, zodat je je hier goed op kunt focussen.

PRAAT OVER JE DOELEN EN VOORNEMENS MET ANDEREN
Hoe eng dit ook kan zijn, het kan een goede stok achter de deur zijn als je iemand om je heen hebt die je af en toe herinnert aan je doelen. En om er lekker over te kletsen. Of samen even flink te klagen..

SCHRIJF JE VOORNEMEN(S) OP
Als het zwart op wit staat, heeft het meer gewicht. Hang je goede voornemen ergens in het zicht, zodat je er steeds aan wordt herinnerd. Dit helpt om het vol te houden. De koelkast is bijvoorbeeld een goede plek waar je meerdere keren per dag langs komt, en niet omheen kan!

BLIJF REALISTISCH EN MAAK EEN STAPPENPLAN OM JE DOEL TE HALEN
Het voornemen is waarschijnlijk niet in 1 dag gedaan, dus geef jezelf er eerlijk de tijd voor. 10 kilo afvallen in een maand is onrealistisch, maar elke week een beetje afvallen zou te doen moeten zijn. Het kan motiverend zijn om je doel in stappen op te delen, omdat je steeds een stapje dichter bij je doel komt. Wees dus realistisch wanneer je eventuele doelen opstelt.

AFVALLEN? VOEG GEZONDE VOEDING TOE
Je kent het misschien wel: je wil een paar kilo afvallen en schrapt alle lekkere en ongezonde dingen uit je eetpatroon. Op zich niet veel mis mee, maar grote kans dat je hierdoor juist denkt aan alle lekkere dingen die je niét mag eten. Richt je aandacht op het toevoegen van gezonde voeding. Zo kun je lekker veel eten van gezonde en lekkere dingen. Neem bijvoorbeeld wat rood fruit als je na het avondeten nog trek krijgt, of dip groenten in hummus. Je raakt op deze manier vol en hierdoor heb je geen zin meer in ongezond eten.

BELOON JEZELF ALS HET GOED GAAT
Ga iets doen wat je heel leuk vindt of koop het boek dat je al zo lang wil lezen. Je bent goed bezig en dat mag best beloond worden. Ook tussentijds!

WIL HET NIET LUKKEN?
Kies je elk jaar hetzelfde goede voornemen, maar lukt het niet om deze waar te maken? De hoogste tijd om uit te zoeken waarom het telkens niet lukt. Verander dáár iets aan, zodat het nu wel lukt je goede voornemen vol te houden.

BLIJF PROBEREN, OOK NA TEGENSLAGEN
Het is niet erg als het een dagje wat minder gaat of dat de aanpassing trager gaat dan je zou willen. Je bent goed bezig en een lastige periode hoort er soms bij. Geef niet op!

Persoonlijk advies? We geven dit graag in een van onze winkels.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.