De 20 grootste voordelen van bewegen

Iedereen weet het: bewegen is goed voor je hoofd, je hart én je lijf. Nog niet gemotiveerd? Dit zijn alle voordelen op een rij!

1. Langer leven: Het is nog niet helemáál beklonken, maar wetenschappers durven inmiddels voorzichtig te stellen dat matig intensief bewegen ervoor zorgt dat je tot wel vijf jaar langer leeft. Simpelweg omdat je cellen minder snel oud worden en dus langer meegaan.

2. Verlaagd risico op diabetes: Alleen al in Nederland hebben 1,2 miljoen mensen diabetes type 2. Bewegen verlaagt niet alleen het risico op deze lastige aandoening. Wie eenmaal de diagnose heeft gekregen, heeft er ook heel veel baat bij. Meer sporten betekent namelijk minder medicijnen. Om het bloedsuikerniveau te verlagen maakt het niet uit of je kracht- of duurtraining doet, áls je maar iets doet: om de dag minimaal een uur, of elke dag minstens een half uur.

3. Vrolijk gevoel: Somber? Gestrest? Uit talloze onderzoeken blijkt dat bewegen helpt tegen donkere wolken. Of je nu gaat fietsen, tuinieren of je in het zweet gaat werken in de sportschool: het zorgt allemaal voor de aanmaak van ‘blije stofjes’ in de hersenen (serotonine, endorfine) en dus voor een beter, rustiger gevoel.

4. Sterke botten: Een gezond lichaam valt of staat letterlijk met een stevig skelet. Maar je botdichtheid neemt al af vanaf je 30e. Om botten sterk te maken en te houden, moeten ze belast worden. Dat doe je het best met een sport waarbij je je eigen gewicht draagt, zoals tennis, dansen of hardlopen. Vooral korte, snelle oefeningen dragen bij aan botopbouw; denk aan 4x per dag 3 minuten intensief touwtje springen. Begin je als kind al met sporten? Hartstikke goed: dat is belangrijk voor de bot opbouw, je hebt extra lang profijt van de voordelen en wie jong begint, blijft vaak later goed bewegen.

5. Meer energie: Hang je ’s avonds meestal als een dweil op de bank? Geen puf, te moe, bleh? Beweeg (sorry, maar het helpt écht)! Hiermee zet je je hart en longen ‘aan’, de bloedcirculatie komt op gang en al na een paar weken regelmatig sporten heb je meer energie. Beloofd.

6. Meer pret in bed: We krijgen meer zin in seks naarmate er meer wordt gesport. De reden is simpel: sporters hebben meer energie en zijn vaak tevredener met hun lichaam.

7. Blije buik: Met een opgezette buik of obstipatie is sporten niet meteen het fijnste vooruitzicht, maar bewegen zet ook je darmen in beweging.

8. Sterk hart: Je hart gaat juichen van bewegen: het verlaagt de bloeddruk en voorkomt dat aders verstopt raken. Bovendien is het hart een spier, en die wil dus getraind worden. Kan-ie mooi zijn spierballen laten zien aan cholesterol en aderverkalking.

9. Blik naar buiten: Bewegen in de buitenlucht heeft flink wat voordelen. Het verbetert bijvoorbeeld je aandacht en focus, omdat een mooie omgeving (in tegenstelling tot grote apparaten en ijzer op de sportschool) vraagt om aandacht. Daarmee klim je even uit je hoofd, en stop je makkelijker met piekeren. Kies liefst voor een boomrijke omgeving. Daar is de lucht frisser, en bomen hebben bovendien een stressverlagende werking. Dat is dus dubbelmooi!

10. Goed voor je huid: Gooi je hartslag omhoog en je doet je huid een groot plezier. Want beweging zorgt voor een betere bloedtoevoer naar de huid, waar zo meer zuurstof en voedingsstoffen worden afgeleverd. Zelfs wondjes genezen sneller. Bovendien zorgt zweten voor de afvoer van in de poriën opgehoopt vuil, en dat vermindert weer pukkels.

11. Goed voor je zelfvertrouwen: Regelmatig sporten heeft een positief effect op het zelfbeeld en geeft zelfvertrouwen. Nog veel belangrijker dan een paar calorieën.

12. Beter geheugen: Een gezonde geest zit echt in een gezond lichaam: bewegen stimuleert je geheugen en leercapaciteit, helpt je beter te focussen en draagt bij aan het op afstand houden van alzheimer.

13. Goed voor hem: Een opsteker voor de mannen: vijf keer per week een half uur bewegen verkleint de kans op erectiestoornissen. Geen overbodige luxe, want tien procent van de mannen krijgt in zijn leven te maken met impotentie.

14. Goed voor haar: Last van menstruatiepijn en/of PMS? Regelmatig sporten vermindert beide omdat de vrijgekomen endorfine pijnverzachtend en kalmerend werkt. Mal trucje van de natuur: tijdens de laatste fase van je cyclus verbrand je bij het bewegen meer vet én je kunt langer sporten zonder moe te worden.

15. Betere lichaamshouding: Ook weer uitgebreid onderzocht en aangetoond: mensen die sporten zitten beter in hun vel en stralen dit ook uit. Minstens zo belangrijk is dat sporters een betere lichaamshouding hebben en minder last van hun rug. Dat laatste is weer een uitroepteken waard, omdat rugklachten vaak een reden zijn voor werkverzuim. Zittend beroep? Flink bewegen dus.

16. Gezond lijf: Iedereen krijgt kippenvel van het woord kanker, maar in het kader van bewegen is het belangrijk om te benoemen. Overgewicht is een flinke veroorzaker: de wetenschap vermoedt dat zo’n 5-15 procent van de kankergevallen samenhangt met een combinatie van onvoldoende bewegen en ongezonde voeding. Maar: bewegen gaat overgewicht tegen, en daarmee verminder je dus ook de kans op deze ziekte. Zélfs als je er pas op latere leeftijd mee begint. Je bent dus nooit te oud om in actie te komen.

17. Slaap lekker: Beweging zorgt ervoor dat je sneller inslaapt en dieper slaapt, waardoor je hoofd en lichaam beter kunnen uitrusten en herstellen. Hoe? Tijdens het bewegen gaan de stofwisseling, lichaamstemperatuur en hartslag omhoog. Als deze weer dalen, komen ze op een lager niveau dan bij mensen die weinig bewegen. En juist dat helpt het lichaam in een betere rusttoestand te komen, waardoor slapen beter lukt.

18. Sterk immuumsysteem: Bewegen boost je immuunsysteem. En dat betekent dat je minder vaak ziek bent dan mensen die niks doen.

19. Goede ogen: Bewegen is goed voor alle spieren, ook die in je ogen. Inspanning zorgt er daardoor mede voor dat je zicht langer goed blijft.

20. Meer in balans: Een combinatie van bewegen en krachttraining zorgt voor meer lenige spieren en dat is weer goed voor je evenwicht. Daardoor zul je minder snel vallen en voorkom je verwondingen.


Wist je dat je bij DA langs kunt komen voor de DA GezondheidsCheck? Zo kun je onder andere jouw cholesterol laten meten, een bodycheck of een glucosecheck doen of je bloeddruk laten meten.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.