Wat je moet weten over cholesterol

Een hoog cholesterol is niet goed voor de gezondheid. Gelukkig kun je zelf veel doen om het te verlagen. DA geeft tips en legt uit wat je over cholesterol moet weten.

Wat is cholesterol?
Ons bloed zit vol met stoffen die ons in leven houden, zoals cholesterol. Er bestaan twee soorten cholesterol: HDL-cholesterol (High Density Lipoproteïnen) en LDL-cholesterol (Low Density Lipoproteïnen). HDL noemen wij het goede cholesterol en LDL het slechte cholesterol.

Het HDL-cholesterol houdt het hart gezond en zorgt er voor dat een overschot aan cholesterol netjes wordt afgevoerd naar de lever. De lever breekt het af zodat het uit het lichaam verdwijnt. Een teveel aan LDL-cholesterol vergroot het risico op hart en vaatziekten.

LDL-cholesterol vormt plaque langs de binnenkant van de slagaderwanden. Als die plaque zich ophoopt, wordt de ader vernauwd en past er minder bloed door. Wanneer de ophoping loskomt, kan de plaque de ader blokkeren. Deze blokkade voorkomt de doorstroming van het bloed. Hierdoor kan het hart zijn werk niet meer goed doen en kun je een hartaanval krijgen.

Dit is nogal een schrikbeeld en een verontrustend idee. Gelukkig kun je zelf veel doen om risico’s te voorkomen.

Hoe kun je jouw cholesterol verlagen?

Eet gezond
In veel producten die wij eten zitten vetten. Transvetten verhogen het slechte LDL-cholesterol. Deze verzadigde vetten zitten onder andere in gebak, koeken, snacks en gefrituurd eten. Het is verstandig om deze producten met mate te eten. Gelukkig zijn er ook gezonde vetten. Deze onverzadigde vetten hebben een gunstig effect op ons cholesterolniveau en zitten bijvoorbeeld in vis, avocado, (blad)groenten, bonen en noten.

Kies voor een gebalanceerd en gevarieerd dieet. Gebruik veel kruiden, eet voldoende groenten en fruit en sla wat vaker vlees, alcohol en snacks over. Als aanvulling op een gezond eetpatroon kun je er voor kiezen een supplement te slikken. Een supplement met een hoge concentratie knoflook heeft een positieve invloed op het hart en bloedvaten. Je kunt ook kiezen voor een visoliecapsule met de Omega-3 vetzuren EPA en DHA. Deze vetzuren hebben een gunstige werking op het hart. Ook Rode rijst gist helpt bij een gezond cholesterol. Lees voor het kopen van een supplement altijd even de aanwijzingen op de verpakking of vraag advies aan één van onze drogisten.

Beweeg voldoende
Sporten verhoogt het goede HDL-cholesterol en verlaagt het slechte LDL-cholesterol. Ook verbetert regelmatig bewegen de doorbloeding van je lichaam. Hierdoor zullen de aderen minder snel dichtslibben en wordt jouw hart sterker. Beweeg minstens 5 keer per week. Bijvoorbeeld door te wandelen, te fietsen, de hond uit te laten, te zwemmen of naar de sportschool te gaan. Bouw het sporten rustig op als je al een tijdje niet actief bent geweest.

Naast dat sporten goed is voor je lijf, ontspant het ook de geest. Stress is niet goed voor ons hart. Zorg dat je voldoende tijd maakt voor ontspanning! Ga bewust met je energie om en neem rust wanneer jouw lijf daarom vraagt.

Stop met roken
Waarschijnlijk wist je het al: maar roken is niet goed voor je hart. Het vergroot de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. Roken verhoogt het slechte cholesterol in je lichaam en verlaagt het goede cholesterol. Stoppen met roken is een belangrijke stap als je gezonder wilt leven. Het is nooit te laat en het heeft altijd zin! Een jaar na het stoppen met roken is de kans op een hartinfarct al de helft verminderd. Hulp nodig bij het stoppen? Vraag je huisarts of een drogist om advies.

Kom langs voor een check
Wist je dat je bij DA langs kunt komen voor een cholesterol check? Met een vingerprik wordt binnen een paar minuten jouw cholesterolwaarden gemeten.

Producten bij dit artikel