Alt_Text

Klachten aan de maag en darmen zijn veelvoorkomend, denk aan brandend maagzuur of verstopping. Het is vaak onschuldig, maar natuurlijk erg vervelend! DA geeft tips voor een gezonde spijsvertering.

Ons lichaam haalt voedingsstoffen uit alles wat we eten en drinken. Deze voedingsstoffen worden omgezet in energie of gebruikt als bouwstoffen. De spijsvertering begint zodra we iets eten of drinken. Dit is een ingewikkeld, lang proces (van 24 tot 48 uur) waarbij meerdere organen betrokken zijn, zoals de slokdarm, maag en darmen. De duur van de vertering hangt af van het eten en hoe makkelijk dat te verteren is. Soms kunnen er klachten optreden tijdens dit proces, zoals brandend maagzuur of verstopping.

Wat is brandend maagzuur?

De medische term voor brandend maagzuur is ‘reflux.’ Het is een oprisping van de maaginhoud. Nadat je eten hebt doorgeslikt, komt het in de slokdarm. De slokdarm zorgt vervolgens dat het eten naar de maag wordt afgevoerd. Tussen de maag en de slokdarm zit een sluitspier. Dit spiertje zorgt ervoor dat voedsel en maagsap niet terug de slokdarm in stromen. Soms sluit deze spier niet goed en stroomt de maaginhoud terug de slokdarm in.

Brandend maagzuur kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • Toenemende druk op de buik (door overgewicht, een zwangerschap, het dragen van strakke kleding of bepaalde lichaamshoudingen.)
  • Een verslapping van het sluitspiertje (door ouderdom, roken, alcoholgebruik of bepaalde voedingsmiddelen.)
  • Een luie maag.
  • Een breukje in het middenrif.
  • Tips om brandend maagzuur te voorkomen:

    Eet met aandacht:
    Leg je telefoon en afstandsbediening weg en focus op je maaltijd. Eet langzaam, neem niet te grote happen en kauw elke hap goed. Dit bevordert de spijsvertering.

    Vermijd bepaalde producten:
    Vermijd vet en gekruid eten en wees matig met alcohol en chocolade. Het beste is om 2 uur voor het slapen gaan niets meer te eten. Eet geen te grote porties, zo voorkom je een te volle maag.

    Kom in beweging:
    Maak een wandeling voor het slapen gaan. Hierdoor wordt je spijsvertering aan het werk gezet.

    Verhoog het hoofdeinde van je bed:
    Pak een extra kussen of verhoog het hoofdeinde van je bed (max 10 cm). Zo voorkom je dat er tijdens het slapen maagzuur terugstroomt in je slokdarm en mond.

    Wanneer spreek je van verstopping?

    Hoe vaak je naar het toilet moet is per mens verschillend. Sommige mensen gaan tweemaal per dag en anderen een aantal keer per week. Als je last van verstopping hebt, komt de ontlasting minder vaak dan 3 keer per week. De ontlasting is vaak hard en droog en het poepen is pijnlijk. Ook kun je last hebben van buikkramp.

    Verstopping kan veroorzaakt worden door:

  • Een gebrek aan vezels in je dieet.
  • Te weinig vocht binnenkrijgen.
  • Niet voldoende beweging.
  • Stress.
  • Een zwangerschap.
  • Medicatie.
  • Een onderliggende ziekte.
  • Tips om verstopping te voorkomen:

    Drink voldoende:
    Elke dag 1,5 liter water drinken helpt bij een gezonde stoelgang. Vaak last van verstopping? Begin je dag met een glas lauwwarm water.

    Eet vezelrijk:
    Vezels zetten je darmen aan het werk en zorgen voor een goede stoelgang. Kies voor volkoren producten en eet veel groente, fruit en peulvruchten.

    Beweeg voldoende:
    Van de hele dag zitten worden je darmen lui. Beweeg elke dag minstens 30 minuten voor een gezonde stoelgang.

    Houd het niet op:
    Als ontlasting langer in je darmen zit, droogt het uit en is je stoelgang moeilijker. Heb je aandrang, ga dan meteen naar de wc.

    Wil je graag persoonlijk advies over spijsverteringsklachten? Kom dan langs bij ons in de winkel.

    Daarnaast hebben wij op onze webshop een groot assortiment van artikelen die je kunnen bij klachten van brandendmaagzuur.