Fitte voeten: tips voor wandelaars

Het is leuk, laagdrempelig en gezond: wandelen. En het kan altijd en overal. Zó hou je je voeten in goede conditie.

Voetverzorging
Gezonde voeten beginnen bij een goede verzorging. Was je voeten elke dag. Alleen water is prima; een mild wasproduct kan ook. Droog je voeten goed af, vooral tussen je tenen. Je teennagels knip je liefst kort en ook recht af. Een verzorgende voetencrème werkt goed als je erg droge voeten of kloofjes hebt.

Kies de juiste schoen
Wandelen doe je op goed passende schoenen, die nergens schuren of knellen, en die voldoende steun geven. Wandel je vooral kortere stukken op vlak terrein, dan zijn ‘gewone’ schoenen of sneakers prima. Leg je grotere afstanden af, of wandel je vaak op ongelijk terrein zoals bos of strand, dan loont het om te investeren in een paar echte wandelschoenen.

Wandelschoenen zijn vaak een maat groter dan de gewone schoon. Bij het passen moet je een vinger achter je hak kunnen steken als je de veters los hebt. Je schoenen zijn te klein als je teennagels tegen de neus van je schoenen stoten. Als dit het geval is, kan er een bloeduitstorting ontstaan onder de nagel. Een blauwe nagel geneest niet; je moet wachten tot hij eraf valt en dat kan maanden duren. Liever voorkomen dus!

Help: een blaar
Een blaar is een huidblaasje gevuld met vocht. Blaren ontstaan op plekken waar veel wrijving is. Op je hakken bijvoorbeeld, of daar waar je voeten het breedst zijn. Als het vocht eenmaal uit de blaar is, heb je vaak al veel minder pijn. De losgeschuurde huid moet dan nog wel genezen. Met een speciale blarenpleister kun je de plek tijdelijk ontlasten. Lees voor het gebruik altijd eerst de aanwijzingen op de verpakking.

Wat te doen bij eelt?
Eelt is een plaatselijke verdikking van de buitenste huidlaag. Het is eigenlijk een natuurlijk beschermlaagje, maar wordt eelt te dik of grillig, dan kun je er last van krijgen. Houd eeltvorming bij door grover eelt regelmatig weg te vijlen. Heb je toch een pijnlijke eeltplek? Een speciale eeltpleister geeft verlichting.

Vermoeide voeten
Na het wandelen zijn je voeten vaak wat opgezet en warm. Het helpt als je je schoenen en sokken uitdoet, en even gaat zitten met je voeten omhoog. Dat stimuleert de afvoer van vocht. Spoel daarna je voeten af en verzorg ze met een verkoelende crème voor vermoeide voeten. Of pak uit met een voetenbadje: daarvoor laat je een bruistablet speciaal voor vermoeide voeten oplossen in lauwwarm water.

80g
205

Geen voorraad

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.