Zonbescherming

Lekker naar buiten betekent ook: goed smeren! Niet alleen wanneer de zon zich laat zien. DA geeft advies over zonbescherming.

Heerlijk in het zonnetje wandelen of zitten, daar wordt iedereen vrolijk van. Maar teveel zonlicht kan schadelijk zijn voor je huid. De kracht van de zon hangt af van verschillende factoren, zoals het seizoen. In de zomer is de zonkracht het sterkst. Ook het tijdstip van de dag heeft invloed: hoe hoger de zon staat, hoe sterker de kracht van de zon.

Zonlicht bestaat gedeeltelijk uit ultraviolette stralen (uv-straling). Er zijn twee typen uv-straling: uva-straling en uvb-straling. Uva-straling dringt tot diep in de huid door en wordt niet tegengehouden door wolken of glas. Een hoge dosis uva-straling kan je huid beschadigen. Uvb-straling bereikt slechts voor een deel de aarde. Deze straling zorgt ervoor dat je huid verkleurt en je lichaam vitamine D kan aanmaken. Maar je huid kan ook verbranden! Het is dus belangrijk dat je je insmeert voordat je naar buiten gaat.

Tips voor veilig zonnen

  • Zoek de schaduw op tussen 12:00 en 15:00. Dan is de zonkracht het sterkst.
  • Check voor je naar buiten gaat de UV-index op je weer-app: bij 3 of hoger is het verstandig je in te smeren.
  • Draag een pet of hoed om je hoofdhuid en ogen te beschermen.
  • Smeer je een half uur voordat je naar buiten gaat al in.
  • Smeer minstens elke twee uur opnieuw: ook met factor 50!
  • Smeer je na elke duik opnieuw in. Ook als je waterproof zonnebrandcrème gebruikt.
  • Drink voldoende om hoofdpijn en uitdroging (een zonnesteek) te voorkomen.
  • Draag een goede zonnebril met UV-bescherming.
  • Gooi zonnebrandcrème van vorig jaar weg, de factor werkt minder goed.
  • Tips voor je kleintje

  • Houd je baby uit de zon.
  • Geef je kindje een hoed of pet en badkleding met UV-bescherming.
  • Gebruik een zonnebrandcrème die speciaal voor (kleine) kinderen is gemaakt en bescherm kwetsbare plekjes extra goed.
  • Geef zelf het goede voorbeeld en smeer jezelf goed in: jong geleerd is oud gedaan.
  • Hoeveel moet je smeren?

    Het KWF heeft een handig ezelsbruggetje gemaakt, zodat je weet of je voldoende zonnebrandcrème gebruikt. Gebruik ongeveer 7 theelepels zonnebrand per smeerbeurt: 1 voor je gezicht en hals, 2 voor je armen en schouders, 2 voor je borst, buik en rug en 2 voor je benen en voeten.

    Welke factor past bij jou?

    Hoe gevoeliger je huid is voor UV-straling, hoe sneller je verbrandt. De Amerikaanse dermatoloog Thomas B. Fitzpatrick ontwikkelde hiervoor een standaard schaal met 6 verschillende huidtypen. Check hier welk huidtype jij hebt en welke beschermingsfactor je nodig hebt:

    Huidtype 1: Je verbrandt bijna altijd en wordt niet bruin.
    Je hebt een ivoorwitte tot zeer lichte huid, rood of lichtblond haar, lichtblauwe of groene ogen en sproeten. Jouw huid is heel gevoelig voor de zon, je verbrandt direct en wordt niet bruin. Je factor: SPF50

    Huidtype 2: Je verbrandt vaak en wordt nauwelijks bruin.
    Je hebt een lichte huid, blond tot donkerblond haar, groene, grijze of blauwe ogen en sproeten. Je factor: SPF30-50.

    Huidtype 3: Je verbrandt niet vaak en wordt mooi bruin.
    Je hebt een licht getinte huid, donkerblond of bruin haar en vrij donkere ogen. Je factor: SPF20-30

    Huidtype 4: Je verbrandt bijna nooit en wordt snel bruin.
    Je hebt een natuurlijk getinte huid, donker haar en donkere ogen en vrijwel geen sproeten. Je factor: ook al verbrand je niet snel, bescherm je huid wel tegen zonschade. Gebruik een zonnebrandcrème met minimaal SPF15-20

    Huidtype 5: Je verbrandt bijna nooit en wordt diepbruin .
    Je bent van nature donker getint en hebt donker haar en donkere ogen. Je factor: ook al verbrand je zelden, bescherm je huid wel tegen zonschade. Gebruik een zonnebrandcrème met minimaal SPF15.

    Huidtype 6: Je verbrandt bijna nooit en wordt zeer donkerbruin.
    Je huid heeft donker tot zwart pigment, je hebt zwart haar en donkere ogen. Je factor: ook al verbrand je nooit, bescherm je huid wel tegen zonschade. Gebruik zonnebrandcrème met minimaal SPF6.

    Toch verbrand: wat nu?

    Als je bent verbrandt voel je dat meestal pas aan het eind van de dag. Je huid is pijnlijk en rood en voelt trekkerig aan. Wanneer je dit merkt, is het belangrijk om direct uit te zon te gaan! Zorg dat je voldoende drinkt om vochtverlies tegen te gaan. Om af te koelen is het fijn een koude douche te nemen, gebruik geen irriterende stoffen of zeep. Om de huid te herstellen, is het verstandig je in te smeren met een after sun crème. Geef je huid de kans om te herstellen en blijf de komende dagen uit de zon.

    Wil je graag persoonlijk advies over zonbescherming? Kom langs bij ons in de winkel. Wij adviseren je graag over veilig zonnen en helpen je kiezen welk product het beste bij jou past.

    Daarnaast hebben wij op onze webshop een groot assortiment aan zonbescherming.