Stress, rust en ontspanning

We voelen allemaal weleens stress. Een beetje spanning is niet erg, maar als je veel en langdurig stress ervaart, is het goed om in te grijpen. DA kan je hierover adviseren.

Stress is niet per se slecht. Het zorgt ervoor dat je goed kunt opletten en snel kunt reageren, wat bijvoorbeeld belangrijk is tijdens een gevaarlijke situatie. Ook de stress die je voelt voor een sollicitatiegesprek of een examen is normaal. Zodra de spannende situatie over is, verdwijnt de spanning uit je lichaam zodat je kunt herstellen.

Langdurige stress is echter ongezond. Het lukt dan niet goed meer om te ontspannen. Als je constant stress ervaart, kun je last krijgen van slaapproblemen en mentale en fysieke klachten.

Welke klachten kunnen worden veroorzaakt door stress?

Als je veel stress ervaart, kun je verschillende mentale en fysieke klachten krijgen, zoals:

  • vermoeidheid
  • een gespannen gevoel
  • somberheid
  • snel geëmotioneerd zijn
  • slaapproblemen
  • hoofdpijn
  • vergeetachtigheid
  • maagklachten
  • nek- of rugklachten
  • een lagere weerstand
  • Ook kan langdurige stress het risico op hart- en vaatziekten vergroten.

    Hoe kun je stress verminderen?

    Om stress aan te pakken, is het belangrijk om de bron van de spanning op te sporen. Stress kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door aanhoudende druk vanuit werk of door persoonlijke problemen. Je kunt stressklachten voorkomen door een goede balans te vinden tussen je plichten en verantwoordelijkheden én de dingen die je fijn vindt om te doen.

    Als je hevige stressklachten ervaart, is het aan te raden dit met je huisarts te bespreken. De huisarts kan je indien nodig doorverwijzen naar een therapeut.

    Tips om te ontspannen:

    Het is erg belangrijk om voldoende tijd voor ontspanning te maken. Door te ontspannen onderbreek je de stressreactie van je lichaam, zodat je lijf kan herstellen.

    Zorg goed voor jezelf:
    Blijf ook in stressvolle periodes goed voor jezelf zorgen! Als je fit bent, kun je beter tegen stress. Eet gezond en gevarieerd, rook niet, drink geen of weinig alcohol en zorg voor voldoende beweging. En: probeer alles met rust en aandacht te doen. Neem écht de tijd voor een maaltijd, zodat het een moment van rust en ontspanning wordt.

    Ontspanningsoefeningen:
    Door stress blijft de ademhaling vaak ‘hoog’ zitten. Als je met aandacht ademt, kun je meer ontspannen. Probeer rustig en laag (in de buik) te ademen. Meditatie of yoga kan hierbij helpen.

    Zorg voor een goede nachtrust:
    Stresshormonen nemen af tijdens de slaap. Genoeg nachtrust is dus belangrijk om te kunnen ontspannen. Een goed slaapritme kan daarbij helpen: ga rond dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd op.

    Zet je schermen uit:
    Zet al je beeldschermen eens een dagje uit. Zo word je niet gestoord door e-mails en berichtjes, en kun je echt even ‘in het moment’ zijn. Ga lezen, tekenen of doe een spelletje. Of: doe eens lekker helemaal niets!

    Zoek de warme op:
    Warmte helpt je lichaam en geest ontspannen. Neem een warm bad met rustgevende olie of ga een dagje naar de sauna.

    Naar buiten:
    Buiten bewegen is goed voor de mentale gezondheid, omdat het stresshormonen vermindert. Leeg je hoofd tijdens een lange wandeling in de natuur.

    Wil je graag persoonlijk advies over stress? Kom dan langs bij ons in de winkel.

    Daarnaast hebben wij op onze webshop een groot assortiment die je kunnen helpen om de stress te verminderen en bij rust en ontspanning.