Griep

De griep komt vooral in het winterseizoen voor. Het is een besmettelijke ziekte aan de luchtwegen en kenmerkt zich door klachten als koorts, pijn en koude rillingen. DA adviseert hoe je de griepperiode zo gezond mogelijk doorkomt.

Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus. Omdat het influenzavirus steeds verandert, kun je elk jaar opnieuw de griep krijgen. Er zijn twee typen griepvirussen: influenzavirus type A en B. Van deze virussen bestaan weer andere subtypen. Het griepvirus zit in speeksel, snot en slijm en kan zich verspreiden via hoesten, niezen en aanrakingen.

Wat zijn de symptomen van griep?

Griep begint vaak erg plotseling. Je kunt last krijgen van verschillende symptomen, maar griep gaat eigenlijk altijd gepaard met (hoge) koorts. Andere klachten zijn:

  • spierpijn
  • koude rillingen
  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • keelpijn
  • droge hoest
  • misselijkheid
  • weinig eetlust

Wat zijn de verschillen tussen griep en het coronavirus?

De symptomen van griep en het coronavirus lijken op elkaar. Ook wordt het virus op dezelfde manier verspreidt. Als je klachten hebt, is het belangrijk om een corona-test te laten doen.

Er zijn een aantal verschillen: griep en het coronavirus worden door verschillende virussen veroorzaakt (het influenzavirus en SARS-CoV2). Bij het coronavirus kan het langer duren voor je symptomen krijgt (2-14 dagen na besmetting), terwijl je bij griep al snel ziek wordt (1-4 dagen na besmetting). Verlies van reuk en smaak is een klacht die bij besmetting met het coronavirus regelmatig voorkomt. Bij griep komt deze klacht weinig voor.

Wat kun je doen bij griep?

Griep is meestal onschuldig en gaat vaak vanzelf weer over. Volledig herstel duurt gemiddeld 1 tot 3 weken. Om het herstel te bespoedigen of de symptomen van griep te verlichten, kun je een aantal dingen doen:

Neem voldoende rust
Je lichaam heeft alle energie nodig om het griepvirus kwijt te raken. Neem voldoende rust en probeer veel te slapen: zo herstel je sneller. Ga niet sporten als je koorts hebt en neem als de koorts weg is, nog 1 tot 3 dagen rust.

Hydrateer
Door koorts, overgeven of diarree verliest je lichaam veel vocht. Het is belangrijk om goed te blijven drinken (1,5 tot 2 liter vocht per dag) om uitdroging te voorkomen.

Extra hygiëne
Voorkom dat anderen besmet raken. Hoest en nies in een papieren zakdoek en gooi het direct weg. Was extra vaak je handen en maak deurklinken, kranen, lichtknopjes en trapleuningen vaker schoon.

Ventileren
Vergeet niet om regelmatig kamers te luchten door de ramen open te zetten. Zo ververs je de lucht in huis en voorkom je dat virusdeeltjes zich ophopen.

Verzachten
Pijnstillers (paracetamol), neusspray of hoestdrank kunnen helpen je griepklachten te verlichten. Lees voor het gebruik altijd eerst de aanwijzingen op de verpakking of vraag een drogist om advies.

Ondersteun je weerstand
Het is belangrijk om je weerstand deze periode goed op peil te houden. Dit doe je door gezond en gevarieerd te eten, regelmatig te bewegen, te voorkomen en voldoende naar buiten te gaan.

Wil je graag persoonlijk advies? Kom langs bij ons in de winkel.

Daarnaast hebben wij op onze webshop een groot assortiment met artikelen op die jou kunnen helpen om de griepperiode zo gezond mogelijk door te komen.

Griep