We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Vanwege enorme toename in bestellingen hebben wij vertraging opgelopen. Momenteel kan het ongeveer 2 werkdagen duren voordat jouw bestelling bezorgd wordt.

Weerstand

In de winterperiode is het extra belangrijk om aandacht te besteden aan het ondersteunen van je weerstand. DA adviseert je graag.

Het lichaam beschermt je tegen negatieve invloeden van buitenaf – zoals een virus of een bacterie. Dit beschermingsmechanisme van het lijf noemen we ‘weerstand.’ De hoogte van je weerstand hangt af van je immuunsysteem. Factoren als stress, weinig lichaamsbeweging, slaapgebrek en ongezonde voeding hebben een negatieve invloed op je immuunsysteem. Ook ziekten en bepaalde medicijnen (zoals prednison of kankermedicatie) kunnen de weerstand verminderen.

In de winter worden mensen vaak sneller ziek. Dit komt onder andere omdat we veel binnen zitten en de lucht minder regelmatig wordt ververst.

Hoe kun je jouw weerstand ondersteunen?

Eet gezond
Zorg voor gevarieerde en gezonde voeding. Eet voldoende fruit, groenten, volkorenproducten, noten, vette vis en peulvruchten. Het aantal vitaminen en mineralen in voedsel vermindert als het eten wordt gekookt. Voor fruit geldt dat je het alleen maar hoeft te wassen (of schillen) en het zo kunt opeten. Als je groente gaat koken, gebruik dan weinig kokend water en kook ze zo kort mogelijk; het liefst stomen of blancheren.

Zorg voor een goede nachtrust
Gemiddeld heb je 7-8 uur slaap per nacht nodig. De kwaliteit van je slaap wordt beter als je voor het slapen gaan je schermen uitzet en geen alcohol of cafeïne drinkt.

Goede hygiëne
Goede hygiëne helpt virussen buiten de deur te houden. Was je handen na elk toiletbezoek, winkelbezoek, voor het eten en als je je huisdier hebt geaaid. Zorg daarnaast dat je de lucht in huis regelmatig ventileert en zet elke dag even een raam open.

Beweeg dagelijks
Bewegen is belangrijk voor je weerstand. Denk aan het maken van een wandeling of het beoefenen van een sport die je leuk vindt.

Ga naar buiten
Als je buiten bent, krijgt je lichaam de mogelijkheid om vitamine D aan te maken. Probeer minimaal 15-30 minuten per dag in de zon door te brengen. Zorg dat je handen en hoofd onbedekt zijn.

Voorkom stress
Stresssituaties, neerslachtige gevoelens en vermoeidheid kunnen invloed op je weerstand hebben. Zorg dus dat je leuke dingen doet en voldoende ontspant. Meditatie, yoga of ademhalingsoefeningen kunnen je helpen ontspannen.

Vitaminen en mineralen

Een gezonde voeding en leefstijl zijn de basis voor een goede weerstand. Ons lichaam kan zelf – op enkele uitzonderingen na – geen vitaminen en mineralen aanmaken; we moeten ze via onze voeding binnenkrijgen. Daarom is gezonde voeding met voldoende groente en fruit erg belangrijk.

Deze vitaminen en mineralen ondersteunen de weerstand:

  • Vitamine A
  • Vitamine B6
  • Vitamine B11 (folaat)
  • Vitamine B12
  • Vitamine C
  • Vitamine D
  • IJzer
  • Koper
  • Seleen
  • Zink

    Als aanvulling op een gezond en gevarieerd voedingspatroon kun je een supplement slikken. Wil je graag persoonlijk advies over het ondersteunen van je weerstand of het gebruik van voedingssupplementen? Kom dan langs bij ons in de winkel.