We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Vanwege enorme toename in bestellingen hebben wij vertraging opgelopen. Momenteel kan het ongeveer 2 werkdagen duren voordat jouw bestelling bezorgd wordt.

Wil je graag stoppen met roken? Dan is het nieuwe jaar een goed moment voor een frisse start. Stoppen kan erg lastig zijn, vooral zonder hulp of goede voorbereiding. DA kan je hierbij helpen: zo hoef je het niet alleen te doen. Ga ervoor met deze tips!

Heb je besloten dat je wilt stoppen met roken? Die beslissing alleen al is een belangrijke stap! De volgende stap is een goede voorbereiding. Dit helpt de slagingskans te vergoten. DA helpt je hierbij.

Tips bij het stoppen met roken:

  • Ruim asbakken en aanstekers op en zorg dat er geen sigaretten in huis zijn.
  • Vertel vrienden, familie en collega’s dat je gestopt bent met roken en vraag of ze je willen steunen. Zo voorkom je dat er een sigaret wordt aangeboden of dat je op een andere manier in de verleiding wordt gebracht om te roken.
  • Vraag mensen uit je omgeving of ze willen meedoen. Samen sta je sterker! Uit onderzoek is gebleken dat samen stoppen de slagingskans vergroot.
  • Bedenk voordat je stopt wat jouw vaste rookmomenten zijn. Hoe kun je deze momenten voor jezelf makkelijker maken?
  • Stop in één keer. Dat gaat makkelijker dan langzaam minderen.
  • Kies nieuwe rituelen: zoek afleiding tijdens de momenten dat je normaal gesproken zou roken. Doe een sudoku-puzzel bij je ochtendkoffie, maak een verse salade voor de lunch of maak een wandeling na het avondeten.
  • Gebruik eventueel nicotinepleisters- of kauwgum. Dit kan de kans op ontwenningsverschijnselen verminderen. Vraag je DA drogist wat het beste bij je past.

De grootste gezondheidsvoordelen van stoppen met roken.

Stoppen met roken heeft altijd zin: of je nu jong bent of al tientallen jaren rookt. Het heeft veel voordelen voor je gezondheid. Zo heb je een paar jaar na het stoppen al minder kans op hart- en vaatziekten. De kans is dan bijna gelijk aan het risico van mensen die nooit hebben gerookt. Zodra je stopt met roken begint je lichaam meteen met herstellen. Al na 24 uur daalt je bloeddruk en de kans op een hartinfarct.

Nog een aantal gezondheidsvoordelen op een rij:

Hogere leeftijdsverwachting
Zonder tabak leef je gemiddeld tien jaar langer. Door te stoppen verklein je de kans op kanker en hart- en vaatziekten.

Minder kans op corona-klachten
Door te roken neemt de afweer in de longen af en is er een grotere kans op virusinfecties. Daarnaast meent de WHO dat roken bijdraagt aan een vergrote kans op besmetting van het coronavirus, omdat rokers hun mond vaker met hun vingers aanraken. Stoppen met roken zorgt dus voor minder kans op corona(klachten).

Betere conditie
Zodra je stopt met roken, verbetert je conditie. Al na drie dagen heb je meer energie en kun je beter ademhalen.

Beter reuk- en smaakvermogen
Na 48 uur is alle nicotine uit je lichaam verdwenen en kun je beter ruiken en proeven.

Mooiere huid
Door roken ontstaat er huidveroudering, wat terug te zien is in rimpels en een doffe teint. Wanneer je stopt met roken wordt de doorbloeding van de huid beter en krijgt de huid weer een gezondere kleur. Ook wordt de huid steviger, waardoor je minder snel rimpels krijgt.

Gezonder gebit
Roken zorgt voor een donkere aanslag op de tanden, die je niet kunt wegpoetsen. Door te stoppen blijven je tanden witter. Ook vermindert het de kans op tandvleesontstekingen en mondkanker. Én je krijgt een frissere adem.

Kun je last krijgen van ontwenningsverschijnselen?

In sigaretten zit nicotine. Je lichaam went aan deze stof. Wanneer je stopt met roken, kan het zijn dat je lichaam in het begin nog naar nicotine verlangt. Daardoor kun je veel zin krijgen in een sigaret. Ook kun je last krijgen van ontwenningsverschijnselen, zoals:

  • Rusteloosheid, een ongeduldig gevoel
  • Humeurigheid, slechtere concentratie en hoofdpijn
  • Koude rillingen, tintelingen in de ledematen
  • Een tragere stoelgang
  • Meer eetlust

De verschijnstelen beginnen meestal 2 tot 12 uur nadat je bent gestopt. Meestal zijn de eerste drie dagen het vervelendst. Iedereen ervaart dit anders. Na drie of vier weken zijn de verschijnselen meestal verdwenen. Om ontwenningsverschijnselen te verminderen kun je een nicotine vervangend middel gebruiken, zoals een nicotinepleister- of kauwgum.

Heb je hulp nodig bij het stoppen? Kom bij ons langs voor persoonlijk advies of maak een afspraak in een van onze winkels. Wij helpen je graag!
Daarnaast hebben wij op onze webshop een groot assortiment met artikelen op die jou kunnen helpen bij het stoppen met roken.

Stoppen met roken