We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Vanwege enorme toename in bestellingen hebben wij vertraging opgelopen. Momenteel kan het ongeveer 2 werkdagen duren voordat jouw bestelling bezorgd wordt.

Bewegen

Bewegen is gezond! Het houdt ons lichaam sterk en soepel en het is goed voor de geest. Wil jij graag een actiever leven leiden? DA geeft tips.

We weten het eigenlijk allemaal: bewegen is goed voor je. Als je regelmatig beweegt voel je je lichamelijk en psychisch fitter:

  • Beweging helpt je ontspannen.
  • Het verbetert je nachtrust.
  • Het vermindert stress.
  • Het is goed voor de bloeddruk en het cholesterol.
  • Het versterkt de botten en spieren.
  • Het verkleint de kans op overgewicht, diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.

Hoeveel beweging is gezond?

Fit at Home Voor volwassenen en ouderen geldt: beweeg iedere week minstens
2,5 uur matig intensief en doe minimaal 2 keer per week activiteiten om
de spieren en botten te versterken, zoals krachttraining. Voor ouderen is
het raadzaam om daarnaast balansoefeningen te doen om de spieren soepel te houden – denk aan yoga of tai chi.

Wat is matig intensief bewegen?
Als je matig intensief beweegt, gaat je hartslag en ademhaling omhoog. Je kunt tijdens de inspanning nog wel praten. Voorbeelden van matig intensief bewegen zijn: fietsen, fitness, wandelen, de hond uitlaten en rustig zwemmen.

Wat is zwaar intensief bewegen?
Als je zwaar intensief sport, ga je zweten, hijgen en zwaarder ademen. Voorbeelden zijn: klimmen, skeeleren, dansen, hardlopen, voetballen of wielrennen.

Adviezen voor een actieve levensstijl:

Voorkom stilzitten
Lang achter elkaar zitten is niet goed voor de gezondheid, zelfs als je regelmatig sport. Langdurig stilzitten vergroot de kans op diabetes en hart- en vaatziekten. Zorg dus dat je elk half uur even opstaat en probeer tussen het zitten door zoveel mogelijk te bewegen. Denk aan: traplopen, een wandeling maken in de pauze, een paar kniebuigingen of push-ups doen of staand telefoneren.

Bouw het rustig op
Je hoeft niet meteen voor een marathon te gaan! Bouw het bewegen rustig en geleidelijk op. Wanneer je na het bewegen naar adem snakt, ben je te ver gegaan.

Doe het samen
Kies een sport of activiteit die je leuk vindt en spreek af met een maatje. Samen motiveer je elkaar en haak je minder snel af.

Bewegen tijdens de lockdown:

Momenteel zijn de sportscholen gesloten. Je mag alleen of in vaste duo’s buiten op 1,5 meter afstand sporten. Een extra uitdaging dus om in deze tijd actief te blijven! Toch is beweging – juist tijdens een pandemie – belangrijk. Blijf vaste tijdstippen inplannen voor het sporten. Volg thuis online lessen of ga hardlopen, wandelen, skeeleren of fietsen.

Daarnaast hebben wij op onze webshop een groot assortiment met artikelen op die jou kunnen helpen met bewegen en sporten.

Afvallen