We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Vanwege enorme toename in bestellingen hebben wij vertraging opgelopen. Momenteel kan het ongeveer 2 werkdagen duren voordat jouw bestelling bezorgd wordt.

Zou jij graag een paar kilo willen afvallen? DA adviseert hoe je op een gezonde manier gewicht kunt verliezen.
Een gezond gewicht is voor ieder lijf anders. Om te beoordelen of jij een gezond gewicht hebt, zijn er een aantal richtlijnen die je kunt aanhouden:

Het BMI:
Het BMI – ‘body mass index’ – geeft aan of je gewicht in verhouding is met je lengte. Op veel websites (zoals die van het Voedingscentrum) kun je je BMI gemakkelijk berekenen met een rekenmachine. De rekenmachine houdt rekening met je leeftijd en je geslacht.

Om zelf je BMI te berekenen, neem je jouw gewicht in kilo’s en deelt dat door je lichaamslengte in het kwadraat. Weeg je 65 kg en ben je 1,70m lang? Dan is de rekensom: 65 / (1,70x1,70) = 22,5. Een BMI tussen de 18,5 en 25 staat voor een gezond gewicht. Bij een BMI lager dan 18,5 spreek je van ondergewicht en een BMI tussen de 25 en 30 betekent overgewicht.

Je BMI zegt niets over de verhouding tussen de spier- en vetmassa in je lichaam. Omdat spieren zwaarder zijn dan vet, kan het BMI een verkeerd beeld geven. Ook kun je aan het BMI niet zien waar het vetweefsel zit. Buikvet geeft meer gezondheidsrisico’s dan vet op de billen, benen of heupen.

Het meten van de buikomvang:
Om een completer beeld te krijgen, meet je ook de tailleomvang. Dit doe je door een meetlint om je middel te leggen, tussen je ribben en je bekken. Adem uit en meet dan je middelomtrek. Een gezonde omtrek is bij mannen 74-94 cm en bij vrouwen 68-80. Bij groter dan dat spreken we van overgewicht.

Wat betekent overgewicht?

We halen onze energie uit het voedsel en het vocht dat we tot ons nemen. Bij overgewicht verbrandt je lijf minder energie dan het binnenkrijgt en wordt er overtollig vet in je lichaam opgeslagen. Dit kan leiden tot gezondheidsproblemen, zoals hart- en vaatziekten, een hoge bloeddruk, diabetes type 2 en slijtage van de gewrichten. Ook kun je door overgewicht sneller vermoeid raken en last krijgen van kortademigheid.

Overgewicht kan een gevolg zijn van een medisch probleem, zoals een traag werkende schildklier, een depressie, eetstoornis of een ziekte waardoor je moeilijk kunt bewegen. Wanneer je last hebt van je overgewicht is het verstandig om (geleidelijk) af te vallen. 5% tot 10% gewichtsverlies zorgt vaak al voor gezondheidswinst.

Tips om op een gezonde manier af te vallen

Als je graag een aantal kilo kwijt wilt raken, is het belangrijk om dit op een goede manier aan te pakken: door het doorvoeren van gezonde leefregels. Zorg dat je genoeg beweegt en gezond en gevarieerd eet. Pak daarnaast factoren van stress in je leven aan.

Kies niet voor een crashdieet. Crashdieten zijn gevaarlijk en werken uiteindelijk averechts. Vaak krijg je niet voldoende voedingsstoffen en calorieën binnen, waardoor je veel last van honger krijgt. Met deze tips kun je op een gezonde manier gewicht verliezen:

  • Houd een eetdagboek bij: zo weet je precies wat je iedere dag binnenkrijgt en krijg je inzicht in jouw voedingspatroon.
  • Zoek professionele hulp bij een huisarts, coach of diëtist.
  • Bepaal een (realistisch) streefgewicht. Baseer je streefgewicht op je lengte en je huidige gewicht.
  • Neem de tijd om af te vallen. Een gezond voedingspatroon houd je langer vol als je het rustig opbouwt.
  • Maak gezonde weekmenu’s. Zoek lekkere recepten, zoals salades of recepten met veel groenten. Besteed aandacht aan je kookritueel en dek de tafel.
  • Sla geen maaltijden over. Zo voorkom je dat je door honger gaat snacken.
  • Drink tenminste 1,5 liter vocht per dag, het liefst water, thee of koffie.
  • Beweeg iedere dag. Kies voor een sport die bij jou past: zoals wandelen, fietsen, yoga, zwemmen of sporten in de sportschool.

Je bent altijd welkom bij ons in de winkel voor persoonlijk advies.

Doe een bodycheck
Wist je dat je bij DA langs kunt komen voor het maken van een bodycheck? Een bodycheck meet door middel van een lichaamscompositiemeter jouw lichaamsvet, BMI, visceraal vet (het vet rond je organen) en je skeletmassa. Zo krijg je een compleet beeld van jouw lichaam.

Daarnaast hebben wij op onze webshop een groot assortiment met artikelen op die jou kunnen helpen met afvallen.

Afvallen