We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Waarom zijn we in de winter somberder?

We hebben allemaal wel van die waarom-vragen. Dingen op het gebied van gezondheid die je je afvraagt.

Heel simpel: door een gebrek aan daglicht. De mens gedijt nu eenmaal goed bij daglicht. Maar neem de maand januari: dan zit er maar zo’n achtenhalf uur tussen zonsopkomst en zonsondergang. Half juni is dat bijna twee keer zoveel! En die paar uur dát het licht is, is de sterkte van het licht veel minder dan in het voorjaar en de zomer. Een van de hoofdrolspelers in die somberheid is melatonine, het natuurlijke hormoon dat vrijkomt als het donker wordt (waardoor we kunnen gaan slapen) en afneemt als het weer licht wordt. In de wintermaanden worden we dus al vroeg in de avond slaperig en zijn we dat nog steeds als de volgende ochtend om 7 uur de wekker gaat. Het is dan immers nog pikkedonker.

Het gebrek aan daglicht heeft ook invloed op een ander hormoon, serotonine, waar je vrolijk van wordt. Een gebrek daaraan kan voor een slecht humeur en zelfs depressieve gevoelens zorgen. Kortom: weinig energie en levenslust is niet heel opmerkelijk tijdens de wintermaanden. Zo’n 10 procent van de mensen heeft die winterblues, vooral in de eerste maanden van het nieuwe jaar als er geen feestelijkheden meer zijn om naartoe te leven. Dus wat doe je om de wintermaanden enigszins draaglijk te maken? Ga naar buiten als het licht is, bewéég (het liefst in die buitenlucht), denk aan vette vis en probeer toch ook van het seizoen te genieten. Sneeuwballen, schaatsen, warme chocolademelk met slagroom, dat zijn dingen waar de mens dan wél weer vrolijk van wordt.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.