Hoe kun je je weerstand verhogen?

Als de winterperiode aanbreekt krijgen veel mensen last van een verlaagde weerstand. Wanneer je weerstand laag is, ben je vatbaarder voor verkoudheid en griep. Gelukkig zijn er manieren om je weerstand te verhogen. Bijvoorbeeld door gezond en gevarieerd eten, voldoende te bewegen en regelmatig naar buiten gaan. Daarnaast kun je je lichaam een handje helpen door het slikken van extra vitaminen.

Wat is weerstand?
Ons afweersysteem beschermt het lichaam tegen virussen en bacteriën. Dit systeem bestaat uit witte bloedcellen en antistoffen. Er zijn twee soorten weerstand: specifieke weerstand (tegen specifieke ziekten) en non-specifieke weerstand (algemene bescherming). Wanneer je weerstand hoog is ben je beter beschermd tegen ziektes.

Oorzaken van een verlaagde weerstand
Onze weerstand heeft het in de herfst en winter vaak zwaar te verduren. Omdat we veel binnen zitten en de lucht minder vaak wordt ververst, hebben bacteriën meer kans om te groeien. Toch heeft vooral onze levensstijl een grote invloed op de weerstand. Stress, weinig lichaamsbeweging, slaapgebrek en ongezonde voeding zijn de grootste factoren van een lage weerstand. Daarnaast kunnen ziektes of bepaalde medicijnen de weerstand verminderen.

Hoe kun je je weerstand verhogen?
Een goede weerstand begint bij een gezonde levensstijl. Zorg er voor dat je voldoende beweegt en regelmatig naar buiten gaat. Ook is een goede nachtrust belangrijk. Mensen die weinig slapen hebben vaak een lagere weerstand en zijn sneller vatbaar voor ziekten. Ook stress heeft een grote invloed op ons afweersysteem.Het stresshormoon cortisol onderdrukt het immuunsysteem. Probeer stress te vermijden en regelmatig te ontspannen.

Daarnaast is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Via ons voedsel krijgen wij de vitaminen en mineralen binnen die nodig zijn voor een sterk afweersysteem. Om het lichaam een handje te helpen kun je extra vitamines slikken. Vitamine C ondersteunt het immuunsysteem.

Ook een gezonde darmflora is belangrijk voor een sterk afweersysteem. Het grootste gedeelte van ons immuunsysteem zit in de darmen. Zorg er voor dat je genoeg vezels binnenkrijgt. Vezels zitten vooral in groenten, fruit en volkorenproducten.

Weerstand verhogen bij kinderen
Het afweersysteem van een kind is nog in de groei. Kinderen hebben hierdoor een lagere weerstand dan volwassenen en zijn vatbaarder voor ziekten. Ook raken ze sneller besmet met virussen en bacteriën omdat ze minder hygiënisch leven. Kleine kinderen stoppen bijvoorbeeld zand of speelgoed in hun mond en wassen weinig hun handen. Om de weerstand van je kind te verhogen is het belangrijk dat hij of zij voldoende groenten en fruit binnen krijgt. Toch kan het soms lastig zijn om kleine kinderen gezond en gevarieerd te laten eten. Speciale multivitaminen voor kinderen zorgen er voor dat zij toch voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgen.

Producten bij dit artikel