We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Vanwege enorme toename in bestellingen hebben wij vertraging opgelopen. Momenteel kan het ongeveer 4 werkdagen duren voordat jouw bestelling bezorgd wordt.

Wat te doen bij griep?

Tijdens de wintermaanden krijgen veel mensen de griep. Erg vervelend natuurlijk. Wat is griep precies? En wat kun je er aan doen? Huisarts Diana Seegers (48) uit Abcoude geeft advies.

Wat is griep?
“Laat ik beginnen te zeggen dat het woord griep veel te veel gebruikt wordt. Veel mensen denken dat ze griep hebben, maar negen van de tien keer is het een verkoudheid. De griep wordt veroorzaakt door een bepaald virus: influenza. Het is een onschuldige, maar wel vervelende ziekte, die snel ontstaat en je binnen een paar uur klachten bezorgt. Het begint vaak met je ‘niet lekker voelen’, spierpijnen en koude rillingen. Dat zijn de tekenen dat het virus zich door het lijf verspreidt. Daarna volgt hoge koorts en hoofdpijn. Verkoudheid gaat gepaard met keelpijn, snotterigheid en hoesten en heeft vaak een veel langere aanlooptijd. Daarbij heb je vrijwel nooit spierpijn, wat echt kenmerkend is voor griep.”

Wanneer komt het voor?
“Griep komt vaker voor in de winter dan in de zomer. Dat komt doordat het virus beter gedijt in droge koude lucht. Het kan zich dan ook sneller verspreiden. Daarnaast zijn we in de winter meer binnen en leven we dichter op elkaar, waardoor de verspreiding sneller gaat. Daardoor komt het ook veel minder voor in de landen rondom de Middellandse Zee. Daarnaast is onze weerstand in de winter iets lager dan in de zomer. Het griepseizoen zie ik zo rond half november bij ons in de praktijk beginnen, in januari en december liggen de pieken en zodra de eerste lentezon weer komt is de griep ook gauw voorbij."

Hoe krijg je het?
“Het griepvirus wordt meestal verspreid via druppelcontact. Dat wil zeggen via druppeltjes in de adem, uit de keel en de mond. Via ‘aanhoesten’ of via ademhaling komen die druppeltjes van de ene persoon op de andere persoon terecht. Je kunt dit moeilijk voorkomen: een mondkapje dragen om besmetting te voorkomen gaat wel erg ver, en ook alleen binnenblijven is niet zo’n gezellig plan.

Een andere manier om besmet te worden met het griepvirus is via handcontact. Dus wanneer je iemand de hand schudt, maar ook als je voorwerpen aanraakt die de ander heeft aangeraakt. Denk aan deurknoppen, handgrepen, karretjes in de supermarkt. Het lastige is dat mensen al besmettelijk kunnen zijn de dag voordat ze zelf ziek worden, maar dan weten ze dus zelf (nog) niet dat ze het virus bij zich dragen. Ze kunnen dan wél al anderen besmetten.

Er is nog een derde categorie: mensen die het griepvirus bij zich dragen, maar geen klachten hebben of krijgen omdat hun weerstand heel goed is. Die kunnen mensen in hun omgeving dus wel besmetten, maar merken er zelf helemaal niks van. Doordat griep dus via via wordt overgebracht, kan het snel overgedragen worden op plekken waar veel mensen bij elkaar aanwezig zijn of wonen. Denk bijvoorbeeld aan (zorg)instellingen en ziekenhuizen. Daarom adviseren we daar als bezoeker nog alerter te zijn op hygiëne.

Hoe voorkom je griep?
“Helemaal voorkomen kun je het niet. De beste manier om griep tegen te gaan, is goede hygiëne. In het bijzonder het wassen van je handen. Ook vaccineren tegen griep helpt wel. Al raad ik dat niet aan iedereen aan; die vaccinaties zijn toch voornamelijk bedoeld voor risicogroepen. Mensen die ouder zijn of een ernstige ziekte hebben waardoor hun weerstand laag is. Gezonde mensen kunnen het virus prima opvangen met hun eigen weerstand. En vaccineren kan ook best bijwerkingen hebben: spierpijn in de arm, of zelfs juist een licht griepgevoel.

Om je weerstand hoog te houden, is een goede gezondheid belangrijk. Dat doe je natuurlijk door een aantal verschillende dingen: gezond eten, voldoende sporten maar ook voldoende rust nemen. Naar je lijf luisteren is het allerbelangrijkst. Extra vitamine C nemen hoeft niet. Als je volgens de richtlijnen twee stuks fruit per dag en een gevarieerd eetpatroon hebt, zit je wat dat betreft al goed. Maar ook al doe je dit allemaal, je voorkomt het binnenkomen van het virus niet. Je zorgt alleen dat je zelf gezonder bent.”

Toch griep; wat dan?
“Als je de griep toch te pakken hebt, heb je eigenlijk gewoon even pech en zul je moeten uitzieken. Volgens de boeken drie tot vijf dagen, maar ik zou zeggen dat het wel vijf tot zeven dagen duurt voordat je je echt weer wat beter voelt. Als je griep met heel hoge koorts hebt, dan duurt het ongeveer vijf tot zeven dagen voordat de koorts weer weg is. Maar soms duurt het wel een paar weken voordat je je echt weer optimaal fit voelt. Doe vooral rustig aan als je griep hebt, en geef je lichaam de kans te herstellen. Zeker als je koorts hebt boven de negenendertig graden, zul je je zo belabberd voelen dat je niet eens zin hebt om van huis weg te gaan.

Drink voldoende, zeker in combinatie met die koorts. Ik raad minstens anderhalve liter water per dag aan. Je hoeft niet per se op bed te liggen, doe vooral wat je prettig vindt en geef eraan toe. Slapen is ook goed voor je. Naar buiten gaan hoeft niet per se, maar mag wel. Ook daarin: doe wat goed voelt. Soms geven mensen de tip om koorts eruit te zweten en extra dikke kleding aan te doen, maar dat is niet nodig. Koorts heeft een functie en zorgt ervoor dat de vermenigvuldiging van het virus wat vermindert. Veel mensen denken ook dat het goed is om de koorts te onderdrukken. Het slikken van paracetamol kan altijd natuurlijk, dat is de meest onschuldige en veilige pijnstiller. De griep gaat er niet sneller van over, maar het zorgt er misschien wel voor dat je je wat beter voelt.”

www.huisartsenpraktijkvandorp.nl

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.