Voorbereiding Vierdaagse

Tijdens de Vierdaagse hebben onze voeten het zwaar te verduren. Een goede voorbereiding is belangrijk. DA geeft advies.

Tijdens een flinke wandeling belasten we onze voeten flink. Ze verdienen dan extra aandacht en een goede verzorging. Zorg dat je voorbereid de deur uit gaat!

Een grote klacht tijdens het wandelen zijn blaren. Door overbelasting en wrijving kan er een blaar ontstaan. Er is meestal eerst een rode plek te zien en daarna een vochtig blaasje. Extra wrijving kan ontstaan door slecht zittende schoenen of sokken. Zorg dat je goed schoeisel draagt en droge sokken. Door vocht ontstaan er sneller blaren. Om te zorgen dat je voeten droog blijven kun je een poeder of een voet-deodorant gebruiken.

Heb je toch een blaar gekregen? Prik hem niet door! Blaren zijn eigenlijk natuurlijke pleisters. Ze beschermen en genezen de beschadigde huid. Met een blarenpleister bescherm je de huid tegen verdere wrijving en bevorder je het herstel. Ook biedt de pleister direct pijnverlichting. Als je een lange afstand gaat wandelen, is het aan te raden preventief een blarenpleister te gebruiken om blaren te voorkomen. Trek de pleister er niet zelf af. Hij laat na een aantal dagen vanzelf weer los. Is de blaar toch open gegaan? Ontsmet de huid dan met betadine, alcohol of jodium om infectiegevaar te voorkomen. Laat de huid zo goed mogelijk heel en plak de blaar af met een pleister.

Om blaren te voorkomen is het slim om van te voren in te wandelen, zodat je de lange afstand gewend bent. Draag goede schoenen die je van te voren hebt ingelopen. Smeer je voeten voor de wandeling in met een verzorgende crème, houd de teennagels kort en verwijder overmatig eelt of likdoorns.

Producten bij dit artikel