Voor of na het sporten eten?

Wanneer kun je het best eten als je gaat sporten? Is sporten op een lege maag verstandig? DA adviseert.

Vlak voor je gaat sporten kun je beter geen grote maaltijd eten. Het verteren van je eten zorgt voor een constante aanvoer van bloed naar het maag- darmkanaal. Tijdens het sporten vragen je spieren ook om zuurstofrijk bloed. Door deze gelijktijdig processen kun je maagklachten krijgen.

Het is niet aan te raden om pittig te eten. En ook het eten van ui of prei en het drinken van koffie kan maagklachten veroorzaken.

Tip: Eet ongeveer twee of drie uur voor het sporten een gezonde, vullende maaltijd en drink hier ook voldoende bij (500ml). Dan heb je genoeg energie en vocht tijdens het sporten.

Heb je toch een hongerig gevoel?
Eet dan voor het sporten iets kleins wat je makkelijk kunt verteren, zoals: een boterham, wat yoghurt, een sportreep of wat noten. Sporten op een lege maag is niet aan te raden. Je spieren hebben energie nodig en als het glucosegehalte in je bloed teveel daalt kun je zelfs flauwvallen.

Na het sporten
Eet na het sporten een normale maaltijd: een ontbijt, lunch of een avondmaaltijd. Zorg dat je voldoende koolhydraten en eiwitten binnenkrijgt; dit bevordert het spierherstel. Zorg ook dat je tijdens en na het sporten voldoende drinkt. Als je intensief sport kun je er voor kiezen om speciale sportvoeding te gebruiken, zoals een eiwitshake. Eiwitten ondersteunen snel herstel van de spieren en dragen bij aan de groei van spiermassa.

Producten bij dit artikel