Eet jij gezond?

Natuurlijk: je leeft gezond, je sport, je eet fruit. Maar wist je dat voeding invloed heeft op je hart en bloedvaten? En dat je cholesterol kunt verlagen met bepaalde voedingsmiddelen? In dit artikel lees je er meer over en geven we je een aantal tips. Ontdek wat voeding voor jou kan betekenen!

Wat is cholesterol eigenlijk?
Cholesterol is een vet dat in onze bloedstroom wordt meegevoerd en een belangrijke rol speelt bij het functioneren van ons lichaam. Bijvoorbeeld bij de spijsvertering. Je lichaam heeft dus cholesterol nodig. Onze lever maakt cholesterol aan. Daarnaast krijgen we cholesterol binnen via voeding.

Twee soorten cholesterol
Je lever maakt 2 soorten cholesterol: HDL-cholesterol en LDL-cholesterol. Het LDL-cholesterol kan blijven plakken aan de wanden van je bloedvaten. Teveel van deze LDL- cholesterol kan het risico op hart -en vaatziekten verhogen. Het HDL-cholesterol helpt slechte vetdeeltjes in het bloed af te voeren naar de lever waar het netjes wordt opgeruimd.

Check je cholesterol waarde
Meten is weten. Dus het is altijd een goed idee om je cholesterol waarde te laten vaststellen via een bloedtest bij je huisarts of apotheek. Is je LDL- cholesterol te hoog, dan heb je meer risico op hart- en vaatziekten. Gelukkig kun je met de goede voeding en leefstijl je cholesterol verlagen.

VIJF TIPS OM JE CHOLESTEREOL TE VERLAGEN
Door beter te weten wat wel en niet goed voor je cholesterol is, kun je zelf al een heleboel doen. Een paar tips om je cholesterol te verlagen:

1. Stop met roken
2. Zorg voor een gezond gewicht
3. Vervang verzadigde vetten in je voeding door alternatieven met onverzadigde vetten
4. Drink niet te veel koffie en alcohol
5. Beweeg elke dag minstens 30 minuten

ZET DEZE 10 WAT VAKER OP TAFEL
Eet je hart en bloedvaten gezond met deze gezonde vetten en vitaminen. Ze helpen je cholesterol verlagen. Zet deze dus wat vaker op je boodschappenlijstje:

1. Vette vis - boordevol gezonde omega 3-vetzuren
2. Peulvruchten - helpen het LDL-cholesterol verlagen en bevatten plantaardige eiwitten
3. Noten - rijk aan cholesterolverlagende vetten, vezels en mineralen
4. Volkoren granen - bevatten cholesterolverlagende vezels
5. Knoflook - helpt bloeddruk en LDL-cholesterol verlagen
6. Donkergroene bladgroente - helpen het risico op hartziektes en beroertes verlagen
7. Pure chocola - flavonoïden kunnen zorgen voor daling van LDL- en stijging van HDL- cholesterol
8. Fruit en bessen - rijk aan vezels en antioxidanten
9. Extra vergine olijfolie - rijke bron van onverzadigde vetzuren en antioxidanten
10. Avocado’s - boordevol cholesterolverlagende onverzadigde vetzuren en vezels

JE DROGIST ADVISEERT JE GRAAG
Soms kunnen voedingssupplementen je helpen bij een gezond cholesterolgehalte. De professionele drogisten van adviseren je graag welk product het beste bij je past. Dus loop gerust even binnen!

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.