We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Let op je ademhaling

Ademhalen is een automatisch proces, net als het kloppen van je hart. Nu kun je die laatste niet sturen, maar je ademhalingsritme wel. Ervaar je bijvoorbeeld veel stress, en blijft je ademhaling ‘hoog’ zitten? Dan is het goed om een aantal keer per dag met aandacht naar je ademhaling te gaan.

Je hebt twee soorten ademhalingen: de borstademhaling en de buikademhaling. De borstademhaling is een hoge ademhaling. Hierbij gaat de borstkas op en neer, omdat je de spieren in dit gebied spant en ontspant. Je gebruikt deze ademhaling bijvoorbeeld als je heel actief bent, of als je schrikt.
De buikademhaling is een lage ademhaling. Je buik zet uit tijdens de inademing, en trekt zich in bij de uitademing. Bij de buikademhaling beweeg je het middenrif om je longen de ruimte te geven. Het middenrif is een spier aan de onderkant van je borstkas, die verbonden is met de buikwand, onderste ribben en wervels. De buikademhaling gebruik je wanneer je lichaam ontspannen is.Wil je leren ontspannen te ademhalen? Doe dan de volgende oefening:

  1. Houd je mond dicht.
  2. Adem met je middenrif (door de buik) drie seconden. Verplaats je ademhaling naar beneden en haal adem door je navel naar buiten te duwen. Veel mensen hebben hun ademhaling ‘hoog’ zitten. Ze ademen vanuit de borst.
  3. Adem ontspannen vier seconden lang.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.