Altijd lekker in je vel

Beweging is belangrijk, hoe oud we ook zijn. Toch kun je met de jaren last krijgen van ongemakken. DA geeft advies hoe je lekker in je vel blijft zitten!

Ook als we ouder worden, is een actieve levensstijl belangrijk. Dagelijks bewegen houdt het lichaam jong en gezond. Het draagt bij aan een goed gemoed en aan het behoud van soepele gewrichten, sterke botten en gezonde spieren.

Gedurende ons leven verandert het lichaam. Zo neemt de spiermassa af als we ouder worden en krijgen we te maken met hormonale veranderingen. Ook krijgen veel vrouwen tijdens hun leven met incontinentie te maken. Incontinentie houdt in dat je je plas moeilijker op kunt houden. Je kunt dan last krijgen van ongewild urineverlies. Incontinentie komt door verslapping van de bekkenbodemspieren. Dit kan komen door een zwangerschap, een bevalling, de overgang of gewoon door het ouder worden. Tijdens niezen, hoesten, lachen of springen neemt de druk op de blaas toe en kun je last krijgen van urineverlies. Gelukkig zijn er oplossingen zodat je zorgeloos kunt blijven bewegen.

Door je bekkenbodemspieren en de sluitspier van de blaas te trainen kun je ervoor zorgen dat de spieren sterker worden. Een fysiotherapeut kan je hierbij helpen. Ook helpt het om voor je gaat sporten goed uit te plassen. Neem er even de tijd voor, maar zorg dat je niet gaat persen.

Voor een zeker en veilig gevoel kun je gedurende de dag of tijdens het sporten een inlegkruisje te dragen, zoals de liners van Attends. Je kunt nu een gratis proefpakket aanvragen in de winkel. Kies voor de bescherming die bij je past zodat je zonder zorgen kunt blijven bewegen.

Producten bij dit artikel