Smeren kun je leren: gezond in de zon

Smeren kun je leren
Zonnebrand gebruiken, ja dat weet je inmiddels en ook welke factor bij je huidtype past. Maar toch kom je na een dagje strand of festival met rode schouders of neus terug.
Daarom hier 5 gouden veilig smeren tips:

1 Hoeveel gebruik je?
Een lik zonnebrandcrème op je gezicht en schouders en klaar. Maar daarmee ben je niet voldoende beschermd. Wist je dat een volwassene ongeveer 35 ml. per smeerbeurt moet gebruiken? Dat staat voor 7 theelepels. Je kunt deze verdeling als stelregel hanteren: 1 voor gezicht en hals, 2 voor armen en schouders, 2 voor borst buik en rug, 2 voor benen en voeten.

2 Smeer vóórdat je de zon in gaat
Je herkent het vast wel; je zit lekker op een terrasje en pas als je de zon voelt branden, grijp je naar de zonnebrandcrème. Start met smeren een half uur voordat je de zon in gaat, zo kan de crème goed in werken en je direct beschermen.

3 Hoe vaak smeer je?
De gouden regel is: elke 2 uur! In de praktijk is dat ’s ochtends, ‘s middags en ’s avonds. Ga je zwemmen, droog je dan goed af en smeer je meteen weer in, ook al gebruik je waterproof zonnebrand. De meeste crème verdwijnt namelijk ook op je handdoek.

4 Smeer ook in de schaduw
Als de UV-straling krachtig is, kun je ook op een bewolkte dag verbranden. Ga je buiten sporten of recreëren als het bewolkt is, smeer je dan ook goed in!

5 Check de houdbaarheid
Na een jaar is de beschermingsfactor van je crème ongeveer gehalveerd. Hou daar dus rekening mee als je aan het begin van het seizoen je oude fles uit de kast pakt. Tip: zet met een watervaste stift de aanschafdatum op de onderkant van de fles.


Coupe soleil of bos stro?
Zon, zand en zee zijn de perfecte ingrediënten voor een heerlijke vakantie. Helaas niet voor je haar. Met de goede verzorging houd je je haar in topconditie:
• Vermijd in de zomer chemische behandelingen als kleuring, styling en permanent. Het haar is dan al kwetsbaar en kan door de zon, zout en chloor nog sneller beschadigen.
• Spoel je haar na het zwemmen altijd goed uit met schoon water.
• Bescherm je haar in de zon met een hoed of pet. Of draag je haar in een knot of vlecht.
• Gebruik styling- en verzorgingsproducten met UV-bescherming. En verwen je lokken wat vaker met een crèmespoeling of maskertje. Je DA drogist adviseert je graag welke verzorging het best bij jouw haartype past. Tip: neem handige miniverpakkingen mee, die passen altijd in de vakantiekoffier.
• Eet veel groente, fruit en vis en drink dagelijks minimaal 2 liter water. Zo voed je je haar van binnenuit!


Vergeet je ogen niet
Langdurige UV-straling is niet alleen ongezond voor je huid en haar, maar ook voor je ogen. Het kan schade aan je netvlies en hoornvlies opleveren, dit merk je pas op latere leeftijd. Zaak dus om goed voor je ogen te zorgen, ook die van je kinderen. Draag een zonnebril met voldoende UV- bescherming, let op een stickertje met 100% UV of UV 400. De CE-markering op het stickertje geeft aan hoeveel de glazen beschermen tegen verblinding. Kies in de zomer voor CE3. Een pet of hoed helpen ook tegen hinderlijke schittering van de zon in je ogen.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.