We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Zo word je fit wakker

Spring jij uit je bed zodra de wekker gaat? Of graaf je je kreunend nog wat dieper in? Voor die laatste categorie: lees vooral even verder. We hebben tips hoe je de dag fitter en uitgeruster begint.

Begin bij het begin Ooo, wat is het nog donker. En ooo, wat is het koud buiten je bed. Je hebt je wekker al drie keer uitgedrukt en nog lukt het niet om op te staan. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Fris en fit wakker worden staat bij veel mensen hoog op het verlanglijstje. En dat begint bij – inkoppertje! – goed slapen.

Allicht! Fit wakker worden en lekker slapen hebben alles te maken met je interne klok. Het hormoon melatonine speelt daarin de hoofdrol. Je hersenen maken dit aan als het donker wordt, en daardoor voel je je slaperig. Andersom remt daglicht de aanmaak van dit stofje. Met licht kun je je interne klok dus beïnvloeden. Laat ’s ochtends meteen daglicht naar binnen. Dan weten je hersenen: de dag is begonnen. Zorg er verder voor dat je tijdens de hele dag genoeg licht ‘krijgt’. Ga naar buiten, loop een (extra) rondje tussen de middag. Tot slot is het verstandig aan het einde van de dag de lichtprikkels af te bouwen. Dat gaat deels vanzelf doordat het buiten donker wordt, maar hou er ook in huis rekening mee. Dim het licht, doe een uur voordat je naar bed wilt gaan alle beeldschermen uit. Zo ondersteun je je interne klok in plaats van dat je hem tegenwerkt.

Ochtendmens? Mazzelaar! Toegegeven: fris en fit opstaan is een stuk makkelijker als je van nature een ochtendmens bent. Je hebt dan een flinke voorsprong. Onze maatschappij is immers zó ingericht dat de meeste dagelijkse activiteiten tussen 8 en 18 uur plaatsvinden. Uitgesproken avondmensen zouden dat schema het liefst wat opschuiven: later opstaan, later naar bed. De meeste mensen (maar liefst 60 procent) zitten ‘ergens in het midden’. Die kunnen – met af en toe wat hulp misschien – prima uit de voeten met onze vroegevogelsamenleving.

Té donker? Een donkere slaapkamer is goed, maar zorg ervoor dat er ’s ochtends wel licht naar binnen kan komen. Anders maak je het jezelf wel héél moeilijk. Verduisteringsgordijnen zijn fijn voor lange zomeravonden, maar niet zo handig voor het moment na de wekker. Installeer verduisteringsgordijnen daarom liever als rolgordijn of als los ‘extra laagje’: dan kun je ze naar keuze dichtdoen of juist openlaten.

Slaapchecklist
Neem, voor je aan de slag gaat met tips om frisser en fitter wakker te worden, eerst eens je slaapgewoontes door:

  • Is je slaapkamer rustig en opgeruimd?
  • Kun je het er goed donker krijgen?
  • Liggen je matras en je kussen lekker?
  • Is het niet te warm of te koud in je slaapkamer? (Een temperatuur rond de 16 graden is ideaal)
  • Drink je 's avonds geen cafeïne of alcohol meer?
  • Zet je een uur voor je gaat slapen al je beeldschermen uit?
  • Sport je 's avonds te intensief?
  • Ga je elke avond rond dezelfde tijd naar bed?

Alle acht de vinkjes aanvinken zal niet elke avond lukken. Maar word je regelmatig 's ochtends moe wakker? Kijk dan welke punten van het lijstje je structureel kunt verbeteren.

Producten bij dit artikel