We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Eten en slapen

Je herkent het vast wel. Lekker een avondje Netflixen met een drankje en hapje erbij. Zeker nu we niet op stap kunnen, maken we het thuis extra gezellig.
Goed om te weten dat er een verband is tussen wat en wanneer je eet en de kwaliteit van je nachtrust. Oftewel, wat je eet en drinkt, bepaalt hoe je slaapt.
We leggen het even voor je uit:

3 uur voor het slapen
Ons lichaam kan ‘s ochtends het beste voedsel verteren. Hoe later op de avond je gaat eten, hoe groter de kans dat je eten niet goed verteerd is als je gaat slapen. En dat kan je nachtrust verstoren. Het advies is om te zorgen dat er in elk geval 3 uur tussen je maaltijd en het slapen zit. En als je dan toch zin in iets hebt ’s avonds op de bank, wat dan?

Deze liever niet
Dat je beter geen koffie kunt drinken voor het slapen, weten we allemaal. Cafeïne werkt stimulerend, waardoor je nieren, maag en darmen actief blijven. Datzelfde geldt voor zwarte thee, chocola en cola. Alcohol kan ook je nachtrust behoorlijk verstoren, je valt misschien wel snel in slaap, maar na 3 uur is het effect uitgewerkt. Pikante of vette snacks kunnen je maagzuur en een vol gevoel geven, ook niet zo fijn voor je nachtrust.

Lichte snack
Er zijn gelukkig genoeg alternatieven die je helpen lekker te slapen. Kruidenthee bijvoorbeeld. Of een glas melk, hierin zit het stofje tryptofaan dat je lekker slaperig maakt. Ook yoghurt, dadels, tonijn en bananen bevatten tryptofaan. Een volkoren toastje met tonijnsalade is dus een goed alternatief voor je vette snack. Lekker slapen!

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.