We informeren je graag over onze maatregelen rondom het coronavirus. Ga voor alle informatie naar deze pagina.

Drink je fit

We weten het allemaal: water is goed voor je. Maar hoe zit dat eigenlijk precies? Hoeveel moet je dan drinken? En kan het dan ook iets anders zijn dan water? We zetten de belangrijkste vragen op een rij.

Waarom is water goed voor je
Je lichaam heeft vocht nodig om goed te functioneren. Water helpt bij het transport van voedingsstoffen in je lichaam. Daarnaast helpt het ook bij de afvoer van afvalstoffen door je nieren. Verder regelt vocht je lichaamstemperatuur en voorkomt dat je oververhit raakt, het nut van transpireren. En ook niet onbelangrijk: water helpt bij een goede spijsvertering.
Je lichaam bestaat voor ruim de helft uit water. Dagelijks verlies je liters vocht in de vorm van urine en transpiratie. Zaak dus om je vochtbalans op peil te houden!

Hoeveel water moet je drinken?
Het advies is om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Dat is een gemiddelde, want er zijn natuurlijk ook omstandigheden waarbij het verstandig is om meer te drinken. Als het extreem warm weer is bijvoorbeeld. Of als je erg veel transpireert tijdens het sporten.
1,5 liter water staat voor ongeveer 6 glazen per dag. Klinkt als een heleboel maar vaak krijg je met je dagelijkse eet- en drinkmomenten al flink wat vocht binnen.

Krijg je van water drinken een mooie huid?
Helaas is dat niet het geval. Water drinken zorgt niet voor directe hydratatie van je huid zodat al je rimpeltjes als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar indirect is water wel goed voor je huid, want wát je drinkt heeft invloed op je huid. Veel frisdranken bevatten suikers en die zijn niet goed voor je huid. Dus als suikerhoudende drankjes laat staan en voor water kiest, zul je dat wel kunnen merken aan je huid. Daarnaast geldt ook: als je structureel te weinig vocht binnenkrijgt en uitdroogt, zal je huid elasticiteit verliezen. Zaak dus om je waterfles binnen handbereik te houden.

Wat kun je nog meer doen met water?
Als je water saai vindt kun je kruiden of fruit toevoegen om het meer pit te geven. Verse munt bijvoorbeeld, zorgt voor een frisse smaak. Of een schijfje citroen of sinaasappel. Ook gember en komkommer zijn lekkere smaakmakers. Je kunt je water ook oppeppen met koolzuur, bruiswater is lekker fris en sprankelend en een slim alternatief voor gewoon ‘plat’ water.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.