Check je zon factor

Zonnevitamine
Het zon-seizoen is aangebroken. Heerlijk! We krijgen energie als de zon schijnt en vooral ook een goed humeur. Daarnaast helpen de UV-stralen bij de aanmaak van vitamine D. En dat is weer goed voor het behoud van sterke botten. Natuurlijk kennen we allemaal ook de schaduwzijde van de zon. Hij kan de huid uitdrogen, verbranden, veroorzaakt vroegtijdige huidverouderingen en soms een zonneallergie. Geniet met mate dus. Je kunt zelf een heleboel doen om huidschade te voorkomen. Simpelweg door beter te weten wat wel én niet goed voor je is.

UV-A UV-B ENZO
Er zijn 3 soorten UV-stralen: UV-A, UV-B en UV-C. UV-A-stralen zijn er elke dag, of de zon nu schijnt of niet. Deze straling zorgt wel voor huidveroudering maar je verbrandt er niet door. UV-B-stralen helpen vitamine D aan te maken, maar zorgen ook voor verbranding als je je huid niet goed beschermt. UV-C-stralen worden volledig door de ozonlaag geblokkeerd en hebben ondanks hun enorme kracht geen invloed op het leven op aarde. Zonkracht is afhankelijk van de hoogte van de zon en de bewolking. Maar ook weerkaatsing van water, sneeuw en zand hebben invloed, dan neemt de zonkracht toe. Lees je zonkracht 8, dan weet je dat er veel UV-straling is.

Hoe werkt zonnebrandcrème?
Als het lekker weer is, ben je regelmatig buiten, fiets je naar je werk en de supermarkt of loop je met de hond een ommetje. In die korte zon-momenten maakt je lichaam voldoende vitamine D aan. Ga je echt in de zon zitten, in de tuin werken of sporten, dan is het zaak om je huid in te smeren. Sommige zonnebrandcrèmes beschermen alleen tegen UV-B-straling. Deze bevatten een chemisch zonnefilter dat de UV-B-straling absorbeert en de schadelijke gevolgen vermindert. Daarnaast zijn er zonnebrandcrèmes met een breedbandfilter die beschermen tegen UV-A-én UV-B-straling. De werkzame ingrediënten van deze crèmes zijn vaak titaniumdioxide en zinkoxide die de UV-straling reflecteert zodat deze de huid niet kan bereiken. We adviseren je altijd voor een breedbandfilter te kiezen om je huid optimaal te beschermen.

Ook de factor (SPF) van je zonnebrandcrème telt mee. Hoe werkt het ook alweer? Stel je gaat zonder bescherming in de zon zitten en je verbrandt na 10 minuten, dan zul je met een zonnebrandcrème SPF 4 na 40 minuten verbranden en met een crème met SPF 15 na 150 minuten. Dit is de theorie. Water, transpiratie en zand verminderen de werking van de factor.

WAT IS JOUW HUIDTYPE?
Hoe kan het dat jouw vriendin nooit verbrandt en jij al na een uur op een terrasje knalrood bent? Dit heeft alles te maken met je huidtype; hoe gevoeliger je huid voor UV-straling, hoe sneller je verbrandt. De Amerikaanse dermatoloog Thomas B. Fitzpatrick ontwikkelde hiervoor een standaard schaal met 6 huidtypen. Check welk huidtype je hebt:

HUIDTYPE 1
Je huid: Je verbrandt bijna altijd en wordt niet bruin. Je hebt een ivoorwitte tot zeer lichte huid, rood of lichtblond haar, lichtblauwe of groene ogen en veel sproeten. Jouw huid is heel gevoelig voor de zon, je verbrandt direct en wordt niet bruin.
Je factor: Gebruik zonnebrandcrème SPF 30-50 en blijf uit de zon tussen 12.00 en 15.00 uur.

HUIDTYPE 2
Je verbrandt vaak en wordt nauwelijks bruin.
Je hebt een lichte huid, blond tot donkerblond haar, groene, grijze of blauwe ogen en meerdere sproeten.
Je factor: Gebruik zonnebrandcrème SPF 20-30.

HUIDTYPE 3
Je verbrandt niet vaak en wordt mooi bruin.
Je hebt een licht getinte huid, donkerblond of bruin haar en vrij donkere ogen.
Je factor: Gebruik zonnebrandcrème SPF 20-30

HUIDTYPE 4
Je verbrandt bijna nooit en wordt snel bruin (Mediterrane huidtype)
Je hebt een natuurlijk getinte huid, donker haar en donkere ogen en vrijwel geen sproeten.
Je factor: Ook al verbrand je niet snel, bescherm je huid wel tegen zon-schade. Gebruik een zonnebrandcrème met minimaal SPF 20.

HUIDTYPE 5
Je verbrandt bijna nooit en wordt diepbruin (Aziatische huidtype)
Je bent van nature donker getint en hebt donker haar en donkere ogen.
Je factor: Ook al verbrand je zelden, bescherm je huid wel tegen zon-schade. Gebruik een zonnebrandcrème met minimaal SPF 10.

HUIDTYPE 6
Je verbrandt bijna nooit en wordt zeer donkerbruin (Afrikaanse huidtype)
Je huid heeft donker tot zwart pigment, je hebt zwart haar en donkere ogen.
JE FACTOR: Ook al verbrand je nooit, bescherm je huid wel tegen zon-schade. Gebruik zonnebrandcrème met minimaal SPF 6.

MANNEN OPGELET!
Is het je wel eens opgevallen dat vrouwen veel ijveriger zonnebrand-crème smeren dan mannen? En zie je na het eerste mooie zomerweekend juist die mannen met een roodverbrand gezicht, ondanks dat mannen doorgaans een dikkere huid hebben? Dus mannen, check welke factor je huid nodig heeft en smeren maar!

5 x ZONNEWIJZER

1. Smeer een half uur voordat je de zon in gaat zodat de zonnebrandcrème goed kan intrekken en z’n werk kan doen. Smeer niet te zuinig, gemiddeld heb je de hoeveelheid van 3 eetlepels nodig om je in te smeren.
2. Besteed extra aandacht aan gevoelige plekje zoals oren, decolleté, nek, en knieholtes. Bescherm je lippen met een speciale stick.
3. Smeer je regelmatig opnieuw in: elke 2 uur of elke keer als je uit het water komt. Smeer ook als je in de schaduw of onder een boom zit. UVA straling gaat zelfs door glas.
4. Een baby -en kinderhuid is extra kwetsbaar voor zon-schade. Gebruik SPF 50 en houd je kind zoveel mogelijk uit de zon.
5. Is het je wel eens opgevallen dat vrouwen veel ijveriger zonnebrandcrème smeren dan mannen? En zie je na het eerste mooie zomerweekend juist die mannen met een roodverbrand gezicht? Ook al hebben mannen doorgaans een dikkere huid dan vrouwen, zon is ook schadelijk de mannenhuid. Dus mannen, check welke factor je huid nodig heeft en smeren maar!

Producten bij dit artikel