Blijf jij bewegen tijdens de overgang?

Tijdens de overgang verandert er veel in je lichaam. Hierdoor kun je last krijgen van fysieke en mentale ongemakken. Toch is het belangrijk om te blijven bewegen. DA geeft advies!

De overgang begint meestal tussen je 45ste en 55ste jaar. 1 op de 100 vrouwen komt vroeg in de overgang, voor hun 40ste. Als je een jaar niet hebt gemenstrueerd, ben je in de overgang. Het duurt gemiddeld 4 jaar voor de menstruatie helemaal wegblijft. Wil je weten of je in de overgang bent? Dan kun je een Menopauze zelftest doen.

Wanneer je in de overgang bent, verandert de hormoonhuishouding van je lichaam. De gehaltes oestrogeen en progesteron dalen. Hierdoor kun je lasten krijgen van zweten, opvliegers en stemmingswisselingen. Om je fit te voelen tijdens deze periode is het belangrijk om goed te eten, voldoende te slapen en genoeg te bewegen.

Vijf voordelen van beweging op een rijtje:

  • Beweging stimuleert de bot aanmaak.
  • Krachtoefeningen helpen je spieren, pezen en gewrichten sterker te maken. Dit kan gewrichtsklachten verminderen.
  • Tijdens sporten komen er gelukshormonen vrij, zoals endorfine. Hierdoor voor je je prettiger.
  • Het zorgt ervoor dat je gewicht in balans blijft.
  • Het vermindert opvliegers.

Kies voor een vorm van beweging die bij je past en waar je je goed bij voelt. Denk aan zwemmen, wandelen, fietsen, yoga of de sportschool. Succes!

Producten bij dit artikel