Beweeg je botten en gewrichten sterk

Onze botten, gewrichten en spieren zorgen ervoor dat we kunnen bewegen. Het is dus belangrijk om er zuinig op te zijn en ze goed te verzorgen. DA geeft tips.

Door dagelijks te bewegen houd je je lijf fit en soepel. Het zorgt voor sterke botten en gewrichten en het is goed voor het kraakbeen. Wanneer je je botten belast, stimuleer je botaanmaak. Voorbeelden van botversterkende sporten zijn krachttraining, hardlopen, tennis, wandelen en traplopen. Sporten op lage intensiteit zijn juist goed voor je gewrichten. Denk aan wandelen, fietsen en zwemmen.

Voorkom veel zitten
Doordat we vaak een zittend beroep hebben, zitten we een groot gedeelte van de dag achter een bureau. Het is niet goed om lang in dezelfde houding te blijven, dus neem regelmatig een pauze om even te bewegen. Loop een blokje om, doe wat kleine strekoefeningen in je kantoor of loop een keertje op en af de trap. Zorg dat je naast je werk voldoende sport.

Goede bouwstenen
Naast voldoende beweging, is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Onze voeding bevat bouwstenen voor het lichaam. Vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor gezonde botten, spieren en gewrichten. Vitamine D3 en calcium zijn nodig voor sterke botten. Maar ook magnesium, kalium, mangaan, fosfor, zink en vitamine C dragen bij aan gezonde spieren en botten. Meer weten over supplementen? Vraag een DA Drogist om advies.

Producten bij dit artikel