Forever young: alles over anti-aging

Kijkje in je huid:
Om alles over huidveroudering te begrijpen, is het handig om te weten hoe je huid is opgebouwd. Hieronder meer informatie over de drie huidlagen:

1 De opperhuid: epidermis
Dit is de toplaag van je huid en bestaat uit de hoornlaag en kiemlaag. Hij is waterdicht, beschermt tegen stoffen en bacteriën van buitenaf en vernieuwt zichzelf elke maand. De nieuwe cellen ontstaan in de kiemlaag en duwen de oude cellen naar boven. De dikte van de opperhuid is niet overal hetzelfde op je lichaam: op je voetzolen is hij het dikst en rond je ogen het dunst, daar verschijnen ook vaak de eerste rimpeltjes. In de opperhuid bevinden zich ook pigmentcellen die pigmentkorrels maken. Hoe meer je hiervan hebt, hoe donkerder je huid.

2 De lederhuid: dermis
Deze elastische laag geeft je huid stevigheid dankzij het collageen. In de dermis vind je ook talg- en zweetklieren, zenuwen, haarwortels en bloedvaten. Deze laatste regelen voeding, zuurstof en temperatuur van de huid. In de dermis zitten ook je zintuigcellen waarmee je aanraking, jeuk, temperatuur en tast kunt voelen. Al eens kennisgemaakt met je lederhuid? Als je een blaar hebt, laat de opperhuid los van de lederhuid, het maakt daarbij vocht aan om de dermis te beschermen.

3 Het onderhuids bindweefsel: subcutis
Deze derde laag is zacht, rekbaar en bestaat vooral uit vet. Bindweefsel werkt isolerend en schokabsoberend en nog belangrijker: het houdt alle onderdelen van je lijf bij elkaar. Een soort lijm dus. De dikte van het onderhuidse bindweefsel is niet overal op je lichaam hetzelfde: op je scheenbeen en je schouders is het bijzonder dun, terwijl het bijvoorbeeld op je buik en rug een stuk dikker is.

Wat gebeurt er met je huid als je ouder wordt?
Een gezonde stevige huid heeft genoeg collageen. Als je ouder wordt neemt, de hoeveelheid collageen af in het lichaam, het bindweefsel en spieren worden slapper en zo ontstaan rimpels en een slappe huid. Dit begint helaas al rond je 25ste, je huid breekt vanaf dan meer collageenvezels af dan het aanmaakt. Daarnaast spelen hormonen een rol bij de overgang waardoor je huid droger en slapper wordt. Mannen hebben doorgaans een dikkere huid en meer talgklieren. En geen last van de overgang. Wat huidveroudering betreft zijn die dus beter af. Naast het natuurlijke verouderingsproces bepalen genetische aanleg en leefstijl, zoals roken, zonnen en voeding, de snelheid waarmee je huid veroudert.

Welke huidverzorging bij welke leeftijd?

25+Zorg voor een hydraterende dagcrème met minimaal SPF 30 en gebruik voor de tere huid rond je ogen een speciale oogcrème. Reinig je gezicht elke avond trouw voor het slapengaan, je huid zal je later dankbaar zijn. Wekelijks scrubben of peelen en voeden met een extra masker.

35+ De eerste tekenen van huidveroudering worden zichtbaar. Naast hydrateren is het fijn als je dagcrème verzorgende ingrediënten bevat. Een serum onder je dagcrème is ook effectief. Bescherming tegen de zon blijft belangrijk.

45+ Je huid maakt minder collageen aan en rond je ogen verschijnen rimpeltjes en horizontale lijnen op je voorhoofd worden zichtbaar. Kies verzorging met rijkere texturen en verwen je huid wat vaker met een maskertje. Een gezichtsolie kan ’s nachts z’n voedende werk doen. Bescherm je dunner wordende huid met een hogere zonfactor.

55+ Je huid vernieuwt zich steeds langzamer na je vijftigste. Je huid wordt droger en minder soepel. De overgang zorgt voor afname van oestrogeen en de bovenste huidlaag wordt dunner. Kies vocht inbrengende verzorging voor overdag (met minimaal SPF 30) en gebruik een rijk serum onder je crème. Verzorg ’s nachts met een voedende gezichtsolie. Wees voorzichtig met scrubs en peelings, je huid is dunner en gevoeliger dus kies altijd milde producten. Rijke, voedende maskers zijn een traktatie voor je huid.

Huidverzorging van binnenuit
Een mooie huid begint van binnenuit. Je huid is echt een spiegel van je gezondheid. Wat je eet en hoe je leeft, zie je direct terug in de spiegel. Goed om te weten wat voedingsstoffen kunnen doen voor je huid. Zet bijvoorbeeld deze vitaminen- en mineralenbommetjes eens wat vaker op het menu:

Wortelen – boordevol betacaroteen dat de huid beschermt tegen UV-straling.
Groene thee – de aanwezige antioxidanten bevorderen bij hydratatie en elasticiteit.
Tomaten – met carotenoïde dat zonschade helpt tegengaan en rimpelvorming afremt.
Spinazie- vol foliumzuur dat helpt bij celdeling en dus genezing van de huid.

Ter aanvulling op je voeding kun je ook kiezen voor speciale voedingssupplementen die een gezonde en stralende huid helpen ondersteunen. Vitamine A en C en het mineraal zink ondersteunen het herstellend vermogen van de huid. Vitamine K2 kan helpen bij het behoud van een stevige en elastische huid. En vitamine E is een krachtige antioxidant die helpt je huid te beschermen tegen de invloeden

Spuiten of smeren?
Botox, fillers, laserbehandelingen: de pogingen om het huidverouderingsproces tegen te houden lijken onuitputtelijk. Anderen zweren bij gezichtsyoga, acupunctuur of bindweefselmassage en in Japan worden zelfs levende slakken op je gezicht gezet in de strijd tegen de rimpels. De mogelijkheden zijn eindeloos maar je budget ongetwijfeld niet. Huidveroudering kun je misschien iets uitstellen maar het blijft een natuurlijk proces. Mooi oud worden is de kunst. Eet gevarieerd en gezond, slaap voldoende, beweeg dagelijks en verzorg en bescherm je huid goed. Zoek een goede balans tussen werk en ontspanning en geniet van elk levensjaar dat je wordt gegeven. Tevreden en gelukkig zijn geeft je een prachtige uitstraling, ongeacht welke leeftijd je hebt!

Masker voor een extra boost
Eén of twee keer in de week een maskertje geeft je huid een heerlijke boost. Reinig je gezicht vooraf grondig zodat de voedingsstoffen optimaal hun werk kunnen doen. Je kunt kiezen uit verschillende ingrediënten van groene thee tot hyaluronzuur, klei en zeewier. Elk masker doet z’n specifieke werk voor je huid: reinigen, hydrateren, herstellen of laten stralen voor een feestje. Sommige maskers zijn kant en klaar, andere meng je zelf met een beetje water. Ook zijn er ‘sheetmaskers’ boordevol werkzame stoffen die je over je gezicht legt. De meeste maskers laat je een minuut of 15 intrekken, perfect voor een avondje badderen. Maar er zijn ook 1 minuut maskers waarmee je de ochtend fris en fruitig kan beginnen.Ook heerlijk zijn ‘leave on’ maskers die je voor het slapen gaan aanbrengt zodat je ’s ochtends met een perzikhuidje wakker wordt!

4x Nee tegen rimpels
1. Gebruik een dagcrème met minimaal SPF 30
2. Stop met roken
3. Laat suiker en snacks zoveel mogelijk staan
4 .Slaap op je rug

Producten bij dit artikel