Last van stress? Probeer deze ademhalingsoefeningen:

Als je veel stress ervaart, blijft de ademhaling vaak ‘hoog’ zitten. Door met aandacht adem te halen, kun je weer ontspannen. DA geeft tips.

Borst- en buikademhaling
Ademhalen is een automatisch proces, net als het kloppen van je hart. Je hebt twee soorten ademhalingen: de borstademhaling en de buikademhaling. De borstademhaling is een hoge ademhaling. Hierbij gaat de borstkas op en neer, omdat je de spieren in dit gebied spant en ontspant. Je gebruikt deze ademhaling bijvoorbeeld als je actief bent of als je schrikt. Ook wanneer je gespannen bent, haal je vaak hoger en onrustiger adem.

De buikademhaling is een lage ademhaling. Je buik zet uit tijdens de inademing en trekt zich in bij het uitademen. Bij de buikademhaling beweeg je het middenrif om je longen de ruimte te geven. Het middenrif is een spier aan de onderkant van je borstkas, die verbonden is met de buikwand, onderste ribben en wervels. De buikademhaling gebruik je wanneer je lichaam ontspannen is.

Ademhalingsoefeningen om te ontspannen
Wil je ontspannen leren ademhalen? Dan kunnen de volgende oefeningen helpen:

Oefening 1:
Adem in door je neus en houd dan even een kleine pauze. Adem vervolgens rustig door je neus uit. Wacht na het uitademen op de volgende inademing en probeer de adem niet te sturen. Door je aandacht op een kalme en ongedwongen manier op je ademhaling richten, ontspan je vaak vanzelf.

Oefening 2:
Leg een hand op je buik (ter hoogte van je navel) en een hand op je borst. Adem diep in door je neus en probeer de adem naar je buik te sturen. Houd de adem even vast en adem dan rustig uit.

Oefening 3.
Ga rustig zitten en adem in door je neus - iets dieper dan je normaal gesproken zou doen. Houd de adem eventjes vast en adem dan uit door je mond. Probeer je voor te stellen dat je bij iedere uitademing wat zwaarder wordt en dieper in je stoel zakt; zo breng je je aandacht terug in je lichaam en uit je hoofd.

Producten bij dit artikel

Er zijn geen producten beschikbaar op deze pagina.