• Gratis afhalen in winkel
  • Gratis verzending vanaf 30.-
  • Voor 20:00 besteld, morgen in huis*
9 uit  60 reviews


Alvorens we meer over vitamine D-tekort uitleggen: wat is nu precies de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine D?

Voor de volgende groepen is dit 10 microgram (i.p.v. 5):

  • Kinderen 0-3 jaar
  • Vrouwen 4-49 jaar die een getinte/donkere huid hebben of onvoldoende zonlicht opvangen
  • Alle vrouwen 50-69 jaar
  • Zwangere vrouwen
  • Mannen 4-69 jaar die een getinte/donkere huid hebben of onvoldoende zonlicht opvangen

Om een vitamine D-tekort, oftewel een vitamine D2 / vitamine D3-tekort, geen kans te geven, geldt voor veel mensen in Nederland dus een aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D per dag.

Voor iedereen boven de 70 is dit 20 microgram.


Wat doet vitamine D voor je lijf?



Hoe ontstaat een vitamine D2 / vitamine D3-tekort?


Onvoldoende zonlicht (D3):

Denk alleen al aan die donkere winterperiode, of aan die lange werkdagen op kantoor, waardoor we overdag amper buiten komen. Dan lopen we risico op een vitamine D-tekort. Zonlicht is namelijk de belangrijkste bron van vitamine D (onder invloed hiervan wordt in de huid van mens en dier vitamine D3 aangemaakt).


Niet genoeg vanuit voeding (D2 en D3):

Bij een gebrek aan zonlicht, moet je dus vanuit je voeding 10 microgram vitamine D binnenkrijgen, net als jonge kinderen, iedereen met een getinte/donkere huid, vrouwen boven de 50 en zwangere vrouwen….zodat een vitamine D-tekort kan worden voorkomen! Helaas lukt dit vaak niet (laat staan 20 microgram voor 70-plussers), waardoor er onverhoopt een vitamine D-gebrek ontstaat.

Goed om te weten t.b.v. het tegengaan van een vitamine D-gebrek: vitamine D zit in vette vis, vlees en eieren en wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.


Lees meer over D2/D3



Wat zijn de vitamine D-tekort-symptomen?

Wanneer je tot een van de eerder genoemde groepen behoort of bijvoorbeeld vegetariër of veganist bent, een zuivelallergie hebt, eenzijdig en (vaak) ongezond eet, een vetvrij/-arm dieet volgt of stevig drinkt, valt het aan te raden je vitamine D-inname goed in de gaten te houden. Het laatste wat je wilt is een vitamine D-tekort. Symptomen zijn:

  • Constant energietekort (moeheid, lusteloosheid)
  • Spierkrampen, -pijnen en -trillingen
  • Gewrichtspijn
  • Verzwakking spierfuncties (krachtverlies)
  • Angstaanvallen en hyperventilatie
  • Bloedend tandvlees
  • Breekbare botten
  • Hartproblemen (na langdurig vitamine D-tekort)


Een vitamine D-supplement bestellen? Bekijk de varianten hieronder.